čistotě, formové v~likosti, básnické logice. »Ibsen jest z těch velikých skeptiků a nihilistů, kteří, jako ve verši .Leopardi a Leconte de Lisle nebo v próse Schopen.hauer a Flaubert, milovali dokonalou a definitivnou formu podivnou vášnivou lásk<Ju, o níž nedá se dosti přemýšlet. Čím jim byla - jim, jimž byl život a svět tak málo? Náhradou za něj? Nedobytným hradem, zbrojí, chránící od jeho zrady a nízkosti? Poslední ilusí? Nebo cítili se jí povinováni svým zoufalým pravdám? Nebo jde tu prostě o vrozenou čistotu a noblesu duše, která ve všem, co mohla ovládnout; chtěla a musila dostoupit nejvyššího?« Hle, opětně ona šaldova bytostná prazkušenost, jeho nejtragičtější zažitek, jeho ústřední pramotiv, které se nemění v různých stadiích vývoje. F.ormulace jest vždy jiná, složitější, určitější, bezpečnější, ale též napojena bolestnější zkušeností, tmavší krví, hlubším pesimismem. V »Duši adíle« stala se pak samým základem knižní architektoniky. II. .l.~~~ ~eznám v naší slovesnosti mnoho knih, v nichž ~~;l by individualismus byl prožit a domyšlen s taa ~ kovou důsledností jako v šaldově »Duši a díle«: jest tam přímo vyhnán do tragické krajnosti. Hned v úvodním slově stojí na význačném místě věta: »Konečným cílem literární historie' musí býti, vystihnouti to, co ustewujeiedine.čnnst zjevu literárně dějinného, a ne toho, co jé) vaze s jeho předchůdci a yrstevníky a co jej jim připod.obuje.« I nepíše Šalda