SVĚTLO A OHEŇ

Arabesky na okraj podobizny Masarykovy

Nazývali jej na samých začátcích jeho vědecké a filosofické
dráhy nihilistou, ač byl povahou v podstatě kladnou a
tvořivou j vytýkali mu za prvních křepkých bojů se zkostnatělým
tradicionalismem domácím nebezpečnou, ano záhubnou
přemíru rozkladné kritičnosti, třebaže již tenkráte nemohlo býti
při prozíravém pozorování pochybnosti o tom, že popírání
a odsuzování jest mu je,;2l1rťnou průpravou k činnosti budovacíj
varovali před ním mládež, kterou vedl k víře a k duchovému
nadšení, jako před skeptikem, jemuž není nic posvátno a jenž
nachází soběstačnou rozkoš v kácení model. Posílil sám tato
malodušná podezření tím, že přijal pro svůj směr nezcela
přiléhavý název realismu: byl v tom dojista správný osten
jak proti běžné romantice tak proti jednostrannostem
historismu, a souviselo to těsně se zakladatelovou statečnou láskou
ke sk,utečnosti poznané v jádru a bez ilusí, ale přece bylo 'o
příjmění málo přesné: od začátku svého myšlenkového vývoje
jevil se Tomáš G. Masaryk daleko spíše idealistou než
realistou. Nelze si představiti jeho zjevu, aniž by nás nezalilo
stříbrným svým proudem velmi mocné a pronika vé světlo, jaké
prýští z vrcholů zasněžených hor a nekonečných vodních plání
- není divu, že si před tímto jasem mnozí zacláněli oči.
Vzpomenu-li na první filosofické činy, jiniiž si mladý Moravan,
zabloudivšína cizorodou vídeňskou půdu, dobyl uznání ciziny
a vůdčího učitelského místa na nově zařízené universitě v Praze,
nemohu se ubrániti dojmu, že tato světelná z~řivost náleží
k samé podstatě jeho osobnosti.

Těžkým ovzduším beznadějné a soumračné doby prodírá
se v knize o sebevraždě silný paprsek náboženského
idealismu Masarykova, který neprošel nadarmo škólou Platonovou
a F echnerovou, nehovořil bez prospěchu se vznešenou úzkosti
Pascalovou a nezůstal neoplodněn západoevropským hnutím

123