ského· rozhledu, kteří však úporně zneuznávali domácí
tradici, vypověděla boj rétorickému i dekorativnímu
živlu v básnictví ;to směřovalo stejně proti Jaroslavu
Vrehliekému jako proti Svatoplukll Čechovi. Ale tytéž
prvky došly v obnovené a zdokonalené podobě
vzkříšení v obou básnických mistrech mladého pokolení,
v impresionistovi Sovovi a v symbolistovi Březinovi.

Teprve Viktor Dyk - vedle staršího a umělecky
namnoze pochybného J. S. Machara, který často odpuzoval
vnitřním suchopárem a střízlivostí - byl lyrikem bez
retoriky a dekoraee, výrazu co nejstručnějšího a
nejúspornějšího, vypointovaného do břitkých kontrastů a
překvapujících aper~us. Podobně jako Sládek, Neruda,
Čelakovský, tři zástupci nejjadrnější domácí tradice, učil
se Viktor Dyk vydatně od prosté lidové poesie, ale spíše
než na píseň, která jeho nemelodické povaze zůstávala
cizí, navazovala jeho epigramatická dikce na lidová
říkadla; neodpíral ani gnomickému živlu přístup do své
lyriky. Vytvářel si čím dále tím uvědoměleji, ano
virtuosněji, zcela osobitý sloh, kterého neváhal užíti i ve
složitých a jeho vrstevníky zavrhovaných formách, na
př. son",!u. Osou Dykova básnickéh() výrazu zůstává
antitesa, vybroušená a občas i přebroušená do
krajnosti-a mnohdy zesílená obraty oxymorickými i
slovními hříčkami; rým paradoxní a zhusta burleskní
zvyšujeúčin kontrastů v myšlence i v jejím veršovém
projevu. Kdežto rytmicky nestrojí Viktor Dyk odvážnějších
a zajímavějších pokusů, jest v umění rýmu vedle svého
protichůdce Březiny největším objevitelem a tvůrcem
mezi svými vrstevníky a to nejen združováním slov
různých kategorií mluvnických, nýbrž také
neočekávanými a překvap1ljícími spojeninami významů a zvuků
z oblastí sobě nejvzdálenějších; v rýmové grotesce se
učil asi od Havlíčka.

Všecky tyto prostředky básnické ukazují k převaze
strů.jného úmyslu i důmyslu nad spontanitou, jež by
se projevovala silnou melodickou vlnou a obrazivostí
kypivou, ba nespoutatelnou v chvílích mocné inspirace.
Viktor Dyk, jinak tak negoethovský, komandoval svou
poesii a jenom v případech zcela výjimečných oddával
se cele a bez výhrady její milosti. Rád osnoval větší

14