ková i kulturní, vplouvali básníci do vln politického boje, kLerý právě v této době obracel se velmi rozhodně proti Vídni, nesen myšlenkou státoprávní a posilován zápalem slovanským. Když pak vstupovali do literatury mladší spisovatelé na rozhraní šedesátých a sedmdesátých let, netajili se nikterak touto tendencí, ano vraceli se přímo k ideálům národního obrození; tradiční myšlenkový obsah ožíval v lyrice i epice pečlivé a barvité formy, školené netoliko u západních mistrů, ale i II slovanských poetů; honosná a těžká malba veršová pojila se s hlasnou a umělou rétorikou. Když byl plnokrevný mluvčí nové školy nacionalistické Jl slavjanofilské, řečnický lyrik žhavých barev a silného dechu, sedlák a bohém, Václav Sole, předčasně zmařil své hohaté nadání dobrodružstvími nepokojné krve, ukázal se nejušlechtilejší osobností z této literární družiny Svatopluk čech, pokládaný dlouhou dobu za největšího b~sníka svého národa. Z blaženého domova na venkově si přinesl plachý snílek lásku k idyle, k sedláku, k původní lidové kultuře; od otce idealisty přijal slovanské nadšení, smýšlení demokratické a svobodomyslné, přirozené náboženství lidskosti; jako hoch čítal s porozuměním Máchu, Kollára a ruské byronisty. Dospěv, poznal černé moře a Kavkaz; prožil s velkou opravdovostí pokusy sociálních revolucionářů o přerod zestárlé Evropy; nadchl se vítězstvím slovanských zbraní na Balkáně. Přísnou samotu, kterou si uložil, zasvětil službě umění, které v něm našlo úzkostlivého ciseléra obrazů i veršů, stále neuspokojeného dosaženými výsledky a vždy znovu zoufalého, že posvěcení inspirace trvá příliš krátce. Tento podivuhodný básnický nástroj nebyl však vyhrazen ke vzbuzování sensací a k uměleckému rozkošnictví; Svatopluk čech vyjadřoval jeho pomocí svou myšlenkovou i citovou koncepci vlasti i Slovanstva, pojatou v· duchu pokroku a lidskosti: Nejobvyklejší básnickou formou, jíž Svatopluk čech užíval od mladých let, zdokonaluje ji postupně, byla veršovaná povídka byronského původu s vy 35