hledy do dějinnéhobohatýrství, posléze p'olotragické obrazy měšťanských domácností. Jako HUbert pohrdli mladší a nejmladší dramatikové čeští ctí i nebezpečím ibsenovské problematiky a místo scénické kritiky. života oddávají se systematickému zohrazování jeho vrcholných chvil, upadajíce při tom leckdy do techniky spíše výpravné; tak nečasový patolog výjimečných duší, Jaroslav Maria, který později skutečně přesedlal na mravoličný román ostře naturalistických podrohností a dekadentního přízvuku, tak harvitý a výmluvný kronikář minulosti Arnošt Dvořák. Teprve příštímu pokolení dramatíků hyl o přáno dohýti také divadel světových, a to nikoliv díly tuhé scénické stavhy neho ostře vypracovaného ohsahu ideového, nýbrž spíše jevištními kronikami napínavě kinematografické úpravy, sršivého vtipu a žhoucí lásky k trpícímu a hloudícímu člověku. Vedle Karla Čapka, utopisty a prohlematika překvapující vynalézavosti, hud' jmenován František Langer, stejně poutavý v sociálních komediích i tragediích ze spolecenské periferie po ruském způsohě. Ale nehudiž vývoj předhíhán! Studeně předmětný realismus mírně reformních záměrů, který ovládal českou prózu na sklonku devadesátých let, nemohl dostačiti mladším romanopiscům jiskrnějšího temperamentu, kteří touží vtisknouti osobitě podanému a směle stilisovanému obrazu sku· tečnosti co nejvíce ze své individuality a zároveň naplniti výpravné skladhy ilusí života vystupňovaného. Vyšedše z realismu a naturalismu, oprošťují se během vývoje od něho a vytvářejí si svět svéprávné zákonnosti. Zachmuřený a nesmiřitelný pesimista Josef K. Slejhar přelbásňuje si svět bloudících lidí, trpících zvířat a oživených věcí v děsivou vísi až horečného rázu, pod níž úpěnlivě kvílí soucit a touha po vykoupení; škoda, že v slovesných útvarech beze slohové kázně. Nevyčerpatelný fahulista a úžasný znalec všech životních prostředí K. M. Čapek-Chod miluje nade vše smělou grotesku, jejíž složky a motivy jsou převzaty s úchvatnou pravdivostí ze života, ale jejíž souhrn působí 51