otázky, nejen povahové kuriosity, ale i plemenně význačné typy ..s názorovou a uměleckou oblastí doby před březnové se však nikdy nesetkal. V letech šedesátých a sedmdesátých nevstoupil do ní ani lan Neruda, jehož dovršený a domyšlený vývoj spadá daleko za mez, značící vlastní působení generace Májové. Navrátiv se z výchovných toulek po cizině do vlasti, učí se postupně chápati na malostranských postavičkách z odumírajícího světa, na tulácích a trhanech z města i z kraje, v podhoří i na rovině, rázovitě české rysy, a tak v době, kdy zmlká jako lyrik, školí oko pozorovatelovo, srdce obdivovatelovo, uITi psychologův, aby byly připraveny k pozdní slavnosti návratu do domova, z něhož za m!adoněmecké nákazy svého jinošství uprchl, přiraziv dveře za sebou. Významnějším svědectvím pro postupné znárodnění českých někdejších světoobčanů než volba domácích námětů a látek jest jejich vždy tužší vztah k českým starším mistrům, za něž zvolna vyměnili své cizí učitele slovesně: fiálek a s rozhodnějším prospěchem Neruda sedávali v baladické škole Erbenově; Neruda se učil výrazné dřevorytové technice slova od Havlíčka; Světlá pokračovala v lidsky slunné a básnicky hutné kresbě kladných a tvůrčích ženských typů Boženy Němcové, kdekoliv jí to dovolila její velkorysá problematika. Nešlo arciť v těchto případech o přímé přejetí nejvlastnější tradice obrozenské, nebo! v Erbenovi stejně jako v liavlíčkovi neb v Němcové se rozkládá a přerozuje vlastenecká romantika 'novými prvky - most k ní byl však přece vybudován. Leč nicméně zůstane generace Májová v dějinách české slovesnosti a kuitury označena nikoliv jako pokračovatelka neb dovršitelka, nýbrž jako rušitelka a kritická soudkyně vůdčích ideí národního obrození. Těm vsak bylo souzeno ještě jednou básnicky ožíti. Pravě v době, kdy politický život český domýšlel prakticky obě vůdčí zásady vlastenecké romantiky, myšlenku dějinné svéprávnosti národní a slovanské vzájemnosti, došly ideové hodnoty české obrody také v poesii mocného výrazu. Rozháraný bouřlivák ze severnich Čech, nasycený selským vzdorem a bohémskou zlomkovitostí, zmítaný živým zájmem o veřejné otázky a nadaný citlivým smyslem pro lidovou působivost verše, Václav Sole, byl pouze Janem Křtitelem; co naznačil v slibnýclt svých nábězích a skvělých svých torsech, to domyslil a dovršil o OS11let mladší poeta, jenž otiskl první svou báseň, žl;mouCÍ parvamj Orientu, téllOž roku, kdy Václav Sole vydal jedinou .svou sbírku, -- SYato1* a