obmezení scénického aparátu na míru nejmenší ukazují velmi názorně~ že vyráběje tyto frašky, měl Čech na mysli studentské ochotníky ve Vraném a jejich partnerky Z veseloher první má látku studentskou. druhá s nadpisem »Kdo tu přece poroučí?« a s názvuky na římskou komedii v prologu, scenuje ošumělou látku námluv starého vdovce u mladého děvčete a oživuje ji komickou figurou nedovtipného sluhy; třetí zlomek činí náběh ke komedii z lesnického života, vtipu velmi drsného, kdežto versovaný výstup posledního fragmentu, nadepsaného );Oenij« persifIuje beze vkusu postavu přepiatého rýmotepce. napovídaje mimochodem pozdější Čechovy kandidáty nesmrtelnosti. Za to třem Čechovým rozměrným náběhúm k dějinu}'m tragediím psaným v šedesátých a sedmdesátých létech nelze upříti snahy P(I básnické velikosti. Nadšenec pro »Dona Carla« a pro »Wallensteina< hledá ji tam, kde ji doufali nalézti všichni epigoni Schillerovi; pod mohutnými konflikty v historii, nazíran0 s idealistickou povšechností. chce básník uhodnouti hybné síly, určujíci vývo.i n{lrodnÍ, ale při tom neopomíjí nikdy položiti důraz na erotické a rodinné zápletky mezi hrdiny svých truchloher, dějinnou pravdu rád obětuje záměrúm dramatické logiky. Ve volbě látkové přimyká se k české tradici divadelní šedesátých let: dvakráte beře námět z dějin ruských, kam naše dramatiky po prvé odkázal F. B. Mikovcc a kam sáhl i V. Hálek pro téma první své tragedie; jednou soutěží dramatem ze zápasu Přemyslovců XI. včku o trůn a z historie rodu Vršovského nejen s Klicperou, Hněvkovským a Máchou, ale i s F. V. Jeřábkem a O. Pflegrem Moravským. Velké vložky lyrické a hromadění živlu rétorického přejal dědictvím po Schillerovi, kdežto prudké výbuchy vášně a groteskní humor některých podružných pos1av jprozrazuje školu Shakespearovu; ježto však Čechovy figury nakreslené pouze v obecných obrysech a s gesty málo individuálnimi, jsou založeny spíše citově, nejsou násilné a barbarské činy jejich v takovém rozporu s povahovým j;ídrem jako u rozumujÍCÍch a z chladné rozvahy jednajících dramatických hrdinů Hálkových. Čech, ,jenž po těcl.ltO scenických prvotinách na celá desetiletí odložil formu dramatickou a jen v epických svých skladbách některé části prováděl čistě dialogicky, nestvořil těchto tří her, z nichž pouze jedna byla dokončena, z vnitřní Ilutnosti tvůrčí, která by v dějinách neodbytně hledala a nalézala svár a napěti sil, ale nebyl veden ani zálibou divadelnickou, jež má před 13