1832 vítězí i tuto těžkopádný učenec nad původně vnímajícím básníkem. Ve stopúch Kollárových chodil po březích Baltu Jan Erazim Vocel, jejž rozsáhlé cesty častěji zavedly do krajin přímořských. Do cyklu romancí »Přemysl Otakar Velký«, jímž vrcholí »Přemyslovci«, zařazeno jest náladové líčení »Čechů u moře Ba1tického«: jitřní úsvit rozprostírá se nad mořem mírně zvlněným, když čeští rytíři vjíždějí k pobřeží; »v korouhve české mořské větry dují, lva slavošumné vlny pozdravlljí« a do dálky mořské zvučí píseň »Svatý Václave«. V »Labyrintu slávy« ustupuje tato mírná a utěšená pohoda Východního moře chmurné a bouřlivé náladě: tmavomodré vlny hučícího Baltu bijí do pís!wvých břehů ozářených rudým západem, když se sypké dýny sleduje Jan se svůdcem Duchamorem zhoubu slovanské moci a bohoslužby zbraněmi a lodmi dánskými. Nesveden hrúzou těch dějinných obrazů, avšak otřesen v hlubinách duše, poslouchá hrdina Jan, kterak ),dávnou píseň hučí slávské moře, píse'ň, v nížto podnes ukrývá se starých věků nevýslovné hoře«. Vocelovi, básllíku jemné kultury a pěštěného vkusu, zdařilo se to, oč marně pokoušel se Kollár, a co teprve Svatopluk Čech v pozdějších dílech propracoval mistrovsky: moře, jež básník maluje náladově podle vlastnkh dojmů, stává se přiléhavou a sourodou scenerií mohutných dějů historických. Pravým zrakem malířským, nezakaleným nižádnou tendenci, pohlížel - časově ještě před Kollárem - do vod jaderských Karel Hynek Mácha za krátkého svého výletu do Benátek v létě 1834. Cestovní deník o dojmech z moře mlčí; tím výmluvnější jest však líčeni Giacomovo ke konci románu »Cikáni«, o němž Mácha pracoval po návratu z Halíe. V rozervané duši někdejšího gondoIiera, jejž :eplamenŤlá žáciost pomsty« uvedla mezi cikány, utkvěl obraz moře tak, jak si jej naposled zachytil, opouštěje jižní domov: pod tměiícími se zahradami a vinicemi terstskými, mezi nimiž svítí kvetoucí lmštany, pod bílými budovami u přístavu mlčí ve večerním tichu širá hlad!na temných vod, a hluboké mlhy valí se po ní - čistě máchovská malba, pod jejímiž hustými stíny pláče vědomí zkázy, marnosti, nicoty. Při nejisté chronologii básní Máchových lze sotva určiti, která z cbou básní, majících motiv námořskj'r, vznikla po cestě do Benátek; podobá se však, že zhuštěné líčení mořské bouře v »Dítěti« jest právě tak knižní reminiscencí, jako vzletná malba slunce Sl