zmatenou symfonií, z níž oddělují se jednotlívé hlasy. Jeho koncepce jest blíže »Bouří« a »AdamitůrrH než snovému cyklu, odtud i nepoměr formální. Ukazuje-lí vzrušený sen bojovníkův namnoze do básníkovy budoucnosti, jmenovitě k prologu »AdamiŤŮ«, nechybí přece ani v něm lí1otiv{t, jež souvisí se staršl Čechovou produkcí; závěr snu lze přÍmo nazvati obdobou básně »Umírání«. Sv. Čech chtěl tu podati názorný přehled všech bojovníků za svobodu vlasti, myšlenky a lidu. Kdežto však novodobé zápasníky zahrnul do karaktedstiky všeobecné, z níž rýsuje se jen několik význačněj~ích jmen, uvedl představitele starověku a středověku na snové jeviště velmi individualísovaně; každá skupina uvádí se sama výmluvným čtyřverším. Za antiku mluví sbor Leonidův, jenž položil život za zákony vlasti, Makabejci jakožto oběti za víru praotců, Gracchové, osvoboditelé lidu, a konečně Spartakovi otroci, již hájili práv vrstev nejponíženějších. Středověk zastoupen jest milovníky pravdy Albigenskymi, obránci národního n:iboženství husity, odpůrci cizáctví Šv~'cary pod Winkelriedem, srbskými bojovníky u Kosova, svobodomysln$rmi Geusy a tragickými hrdinami bělohorskými. V matném davu novodobých reků rozeznává snící vězeň určitěji své padlé druhy, ozá:~jjé jasem; jemu samému pod šumem praporů a za hlaholu písní nabízí bílý kůň prázdné sedlo, aby jej zanesl k vítězství... co v sugestivní básni »Umírání« bylo .hořečnou visí mozku, oslaveno jest tuto jako osvobodivý sen a podřízeno hlubší historické retrospektivě. Vlastenecký liberalism a slovanská demokratičnost Svatopluka Č~cha pojímají v rétorické této skladbě odboj, vzdor a vzpouru proti Misku ve smyslu co nejširším a proto také co nejmatnějším. Za bojovníka svobody platí mladému nadšenci každý-, kdo se vzepře porobě a otroctví, buď jeho vnitřní popud a Konečny'T jeho cíl jakýkoliv. Tak z mlžneno davu zápasníků »za vlast, právo, pravdu, svobodu, světa ob!1ovení« rýsují se určitěji obhájci šlechtického státu spartského, s Leonidou v čele, vedle gracchovských demokratických republikánů a vedle vzbouřených otroků římských, podrývajících tutéž republiku; ruku v ruce s přísnými pravověrci Makabejskými jdou kacíři Albigenští; proti krutovlúdě ture'cké protestuji Srbové se stejnou rozhodností jako nizozemští Geusové proti absolutismu panovníka nejkatoličtějŠího. Toto svobodomyslnictví podbarvené nacionalisticky, proniká jmenovitě tam, kde básník se dotýká českých dějin náboženských: 79