105 podružní členové skupiny Jung, Kiihne, lVJarggraff vytvohli pouze v kritickém gemu práce cennější. Časopisy, řízené a ovládané spisovateli mladoněmeckými, ať již to byly literární přílohy politických li~ttl, ať samostatné podniky revuální, jsou přeplněny referáty, recensemi. polemikami o věcech písemnictví a essayistickými podobiznami literárních hlav. Hypertroficky vyvinutý ten rys kriticismu utajen jest i na dně veškeré Gutzkowovy a Laubeovy novellistiky a dramatiky, jež nepodávají naprosto suggestivní il1usi života, nýbrž jeho pi-esvědčivou kritiku. Tito autoři neztrácejí se v stoické impassibilitě za sv)'m dílem, nýbrž v sebevědomí své mocné a vzájemné individuality opětovně do něho zasahují; neoperují vnitřně zákonnými postavami, které se organicky rozvíjejí, nýbrž aprioristickými tendencemi; nemalují ce10u složitou životní skutečnost moderní společnosti v celé její šíři a příčinné spojitosti, nýbrž pi-edpojatě posuzují s povýšeného hlediště reformních a melioračních programmů oprávněnost či nesprávnost jejich zjevů a zřízení - slovem umění románov~ i dramatické neni jim tvarovým množením a podstatným zhušťováním života, nýbrž daleko spíš~ posuzováním a zhodnocováním jeho s intencemi přímé a rychlé činorodé akce. Toto hledisko znamená v umění slovesném odklonění se od literárního principu Goetheovského objektivismu a přijetí subjektivismu Jean Paulova; v kritice pak odvádí naprosto od literárně-historického výkladu autorova z doby a z duše národní i od Heg-elovského rozboru díla dle abstraktních zákontl spekulativní filosofie a aesthetiky a pi-i myká se k tendenční kritice Menzelovsko-noerneovské. Tak vyrůstá kriticismus Mladého Německa, jednak z intellekt ualistické povahy předních zástupcú hnutí, jednak z celého náz6ru poromantické doby, která nechce projevy života chápati, nýbrž jen souditi, odmítati neb reformně pi-eměňovati a celý ten kriticism ph myká se organicky k literárním názorům a kritickým tendencím tří významných předchůdců nové literatury. Vnější vztahy :Vrenzelovy k mladoněmeckému hnutí bvlv, jak známo, velmi těsné a složité: :Menzel hlásil se sám za jeho spolutvůrce, vítal takměi- samojediný z německých kritíkú jeho knihy, spojil se pro několik měsíců s předním jeho zástupcem Gutzkowem a svěřil mu v literární své továrně rozsáhlý a významný úkol; znepřáte1iv se s ním a obávaje se jeho a \iVienbargovy konkurence. denuncoval je i s celou ostatní družinou u vlády; líčil své denunciantstvíjako statečný čin a prohlašoval v pozdních letech boj proti mladoněmecké nemravnosti a nevěře za hlavní poslání svého životá. Nás v}ak zajímají vztahy vnitřní: a tu dlužno:vyznati. že kritika Menze-