bílé kvítky, a kde výkřiky ptačí trhají jednotvárnou píseň fontány. On vede naše kroky na osamělá ná. břeží nad hučící řekou, jejíž temné vody zrcadlí tmavší ještě štíty zubatých domů, a jeho mocí dospíváme tam poznání vlastní své vnitřní podstaty. Všichni, i když jsme si toho neuvědomili, tušili jsme přítomnost těchto geniů locí na různých místech svého putování a po. bytu, pozdravujíce je úžasem, nadšením, vděčností: jsme jim více povinováni, než bychom se nadáli. Leč, kdo jest nám bližší a dražší z těchto geniů, než místní božstvo Prahy, jehož přítomnost stejně inten= sivně prožíváme ve stínech Starého města jako ve ztrnulém úsměvu Malé strany nebo ve vznešeném mlčení hradčanských paláců a klášterův? Není to nikterak božstvo jednoduché. Právě Praha patří k oněm městům s velkou minulostí, u jejichž bran sedává několik geniů locí různého věku, různé vůle a tudíž i různého kultu; oddáme=li se do ochrany jed •noho, odvrátí od nás druhý tvář, nebot druh neroz· umí druhu. Ale lze milovati město tak, že v každé době svěříme se jinému geniovi; tím znásobili jsme si život a připravili si možnost procházeti za sebou ně •kolika kulturními formami. Chybil by, kdo by povahu, osud i smysl městského celku vykládal příliš přímo~ caře: nejvlastnějsí tajemství Prahy by uníklo jeho po •hodlné a zjednodušující pozornosti. Oč moudřejší jest v kultu soustředěném a pokorném odevzdávati se samotářským rozhovorům s těmi různými genii toci, kteří panují nad Prahou! lIJ 2