vůl1 a činem čelili děsu před prázdnem, věšícím se na všecky starostlivé úvahy o národní budoucnosti; nezlomen nezdarem, umírá s válečnou korouhví v neochablé d'lani. Vnuka Emila si vychovává za dědice, nejenom svého děsu, nýbrž především svého úkolu. V definitivní, nedopsané versi nachází Viktor Dyk pro tento poměr děda a vnuka neobyčejně Šťastnou a výraznou formulaci, připomínajíci námět a symboliku dramatické pohádky, vzniklé nedlouho po převratu, On dře j a dra k. Drakobijce, jenž neporazil draka, ukládá svému vnuku za životní poslání, aby draka zabil. Sotva mohl Emil zůstati po tomto závazku oním pesimistickým a trpným diletantem lásky a literatury, o němž vyprávěly původní náčrty románu. Jak ukazuje definitivní předmluva díla, netajil se Viktor Dyk tím, že osud vnukův bude mnohem krutější než osud dědův, nejenom pro samou kletbu vnukovství, ale hlavně pro změnu poměrů, které přímo nutí k pochybnostem a k resignaci všecky, kdož činně přemýšlejí o národní budoucnosti a usilují veřejnou akci o ni. Předmluva črtá však také dějový obrys celku, který měl podle autorovy touhy narůsti ve velikou historickou skladbu o zápase za českou samostatnost národně státní. Děd Václav Saroch, neodstrašen neúspěchy české politiky, od revoluce roku osmačtyřicátého, přes pád fundamentálek až po éru Taaffeovu se vrhá do boje proti punktacim, věře, že nyní může nejlépe čeliti "děsu z prázdna" a padá v něm. Mladé pokolení, mezi jehož Benjaminy nechybí Emil Saroch, pozvedá prapor vypadlý z ruky starého bojovníka, aby při něm setrvalo přes nepřízeň doby, až do chvíle naplnění, která piichází pozdě, pro ně samé snad až při1iš pozd·ě. 1 měl se životní román Emila Sarocha, nezapominajJcího, že vy 292