Mulovt A OSUDY. 25- Malíři, již současně dovedou vyjádřiti i fysiognomickou i duchovní pravdu své ethnické vlasti, jsou z primitivů největší: proto milujeme láskou tak silnou Jana van Eyck, jenž portretuje neméně energicky obličeje, než myšlenky svých rodáků, překračujících mnohdy hranici germánské a románské rasy i meze středověku a doby nové. Tak mizí nesobecký a skromný primitivní mistr v širokém davu svého lidu a za barevnou scenerií své otčiny; hledáme-li však jej i tam, nenacházíme ho osamocena, nýbrž uprostřed učeneckého zástupu a řemeslnického cechu, který nás překvapuje a mate. Dráždí-li náš vkus, žádající si od uměleckého díla klamně nejen násobení vnitřního obsahu, nýbrž i vnějšího rozsahu života, příliš miniaturní provedení a příliš drobný formát starého obrazu, stojíme před zajímavým processem postupného vývoje deskového malířství z tradicí písařských a iIIuminátorských; mistr propadlý oslepující kletbě knižního světa přináší zbožnou a úzkostnou akribii iniciály a drobnohlednou dekorativnost textového zarámování na pomalovanou desku i barevné plátno. Jeho ideje i jeho postavy rostou z knihy, jeho kolorit a osvětlení jsou tlumeny polostínem studovny, jeho perspektiva jest podmíněna krátkozrakostí získanou při únavné kresbě minuskulí. Technická nedokonalost jest tu udavatelem vnitřní pravdy: malba roste skutečně z učené kníhy, barva jest glossou dogmatického výkladu, obraz souvisí těsně s pultem církevního spisovatele. Když bylo úsilí dvou století odpoutalo malíře již úplně od studovny theologovy, symbolisoval a oslavil Perugino na "Visi svatého Bernharda" vývojový onen fakt: k církevnímu otci, ponořenému 'V exegetickou učenost bohoslovného traktátu blíží se sladká a vzdušná vise Madonny s anděly; literární obsah knihy promítá se výtvarně, barevná