396 ARNE NovAK: jestátu, jako Mississipi Spojenými Státy. Není oběma společna jen ta rozlehlá vloha epického popisu, ten hymnický tón, připomínající přímo lithurgické zpěvy, to zdánlivě nesymetrick~, leč hluboce promyšlené spořádání gradačních výčtů, ta barbarská bezprostřednost obrazů a epithet, ta vznešená rhytmická fuga, nýbrž v tom leží duševní bratrství obou, že vidí velikost a poslání Ameriky pod stejným zorným úhlem, že objímají v témže obsáhlém pantheismu celý Nový Svět jako jednotu, jako organismus, jako nejvyšší skutečnost. Jmenovaný Jensenův katechismus amerikanismu, sbírka kulturních studií" Nový svět", zasvěcuj e již dokonalou svou slovesnou komposicí do podstaty autorových názorů o nové Atlantidě. Když ve skvělém preludiu o poesii a kráse strojů postavil se do první řady hlasatelů moderní renaissance, která odvrací se od zásvětí, od ideologie, od metafysiky, k zevní kultuře, k fysickému světu, k souhrnu hmotných sil a hodnot, hned obrací své plachty k zemi této "moderní renaissance", tohoto "nového humanismu", tohoto světového obrození velkolepé scenerie Nového Světa defilují v synthetickém podání a ve stilisaci skorem báchorkové: Nový York, Niagara, San Francisco; na jejich pozadí se rýsují mohutné postavy dělníků nové, světové kultury: novináři, mezi nimiž neschází ani pitvorná maska krále žlutého tisku, William Randolph Hearst, pak epik amerického hospodářského rozmachu Norris, a konečně největší Američan, současný Theodor Roosevelt, volný občan ve volné přírodě, tvůrčí intellekt, sedící pevně v sedle trainované vůle, duch ven a ven moderní a přece mimovolný pokračovatel v tradicích anglosaského plemene, ve výbojích vikingů, a při všem tom jen hrdina z celého hrdinského davu, muž nahraditelný. Užívaje svého jedinečného daru svě-