otázku svého životního rozhodnutí v pouhou otázku existenční. Pak psychologický výtěžek: Básník nevěří v sebe, nenávidí chvílemi svoje vlastní já, prchá před svým chladným intellektem, aby přece na konec stal se obětí tohoto zlého démona. Není to N eruda sám - jest to prokletí celé doby. Hei= ne, lyrický psycholog lásky otrávené ironií, a Lenau, lyrický psycholog lásky skonávající v beznaději, byli básnickými miláčky tohoto pokolení, které jako zástup bolestných ikonoklastů přišlo po romantických mod=lářích erotického paroxysmu. Hledali nový obsah a nový smysl milostného dramatu a upírali životní prá=vo staré, konvenční, sevtimentální erotice předcháze= jící generace. Neruda, Sole, Mayer, ba dokonce v ně=kolika piec;ách i Hálek vyznávali tuto novou negativní filosofii marné lásky. v Když roku 1863 odjel Neruda z Cech do Paříže, vě=děl, že první akt jeho komoedie lásky jest dohrán; ba myslil, že komoedie celá jest u konce. ~ 42