návratu s přeraženými křídly symbolisoval v posledním cyklu »Prostých motivů« elegickou písní opuštěného plavce; rozumím·1i dobře básnickým podobenstvím a obrazovým znamením tohoto lyrického arcidí/a, jest to jediný pozdrav Nerudových mužných let první mi= lence, té, která kdysi chtěla vsednout do jeho člunu. Bílé ruce, vzpínající se jako pruhy vln po Nerudově loďce, patřily jeho »věčné nevěstě« Anně Holinové. Mrtví přece cválali na rychlejších koních. Ještě krátce před hodinou smrti zatanula básníkovi vedle bytosti matčiny i bytost předčasně ztracené milenky: »Přeži! jsem matku svou, žiju jen památce, přežil jsem lásku svou, měl ji tak na krátce,všecko jsem oplakal, zase se osvěžil Tebe bych, národe, Tebe bych nepřežil!« Ale v těchto slovech skryto jest zároveň konečné vy.=koupení z bolesti básníkovy. Mrtvá milenka, jež mu měla dáti radost a štěstí, dala mu žal a nejhlubší smu.=tek, jenž však byl očištěním a nejvznešenější inspirací. Nevstoupila jako duchovní spolupracovnice do jeho života, ale jako tragický motiv do jeho osudu. Snad by skutečná Terezie Macháčková, ona sladká a senti= mentální kráska hlubokých zraků, byla spoutala naiv= ním a prostým svým ženstvím rozvoj N erudova ve!.=kého a hrdého ducha.T ato mrtvá a ztracená fikce její bytosti odpoutala jeho nejvzácnější a nejbytostnější síly lidské i básnické. p!iJiJ 49