dekorací, stává se N erudovi lyrickým symbolem. Ovšem v »Knihách veršů« jest toto umění ještě ve způsobě velmi nedokonalé; přece však cyklus »Z kra •je« platí mnoho touto novou lyrickou methodou. Nemohli •• 1i Nerudovi současníci po »Knihách veršů« změřiti daleký dosah těchto statečných pokusů o no •vou lyrickou methodu, nedovedli arcit tím spíše po •chopiti jinou statečnost, ukrytou v stručných a často jen lehce improvisovaných slokách jejich pop~vků a náladových výtrysků. Jest to statečnost, s níž Neruda dobývá v poesii naší domovského práva šumivému a pěnivému rozmaru ducha opravdu svobodného, opoj ••. nému víření nezužitkovaných sil, bezstarostné hře živo •ta nespoutaného nižádnou konvencí, slovem, všem těm mocnostem, jež řídí a podmiňují pravou básnickou mla= dost. V básnictví, přes hlasy všech doktrinářů a dog •matiků, nesejde jen na požehnání bohů, at jsou to ApoHo či Dionysos: také daimonům a alastorům ná= leží tu podíl. Mácha byl přinesl obět temným aIasto= rům, zlým duchům noci, zmaru, nicoty; Neruda dal se inspirovati lehkomyslnými daemony nezávazné ra=dosti, divoké vervy, mladistvého opojení životem ..první mezi našimi básníky. Proto u Nerudy, na nějž jeho současníci dlouho pamatovali jako na nejlepšího tanečníka svého pokolení, tolikráte víří verši i prósou taneční rej, opojení hudbou a křepčením, rhytmický pohyb, který odnímá vědomí a vyšinuje člověka z mravního řádu: šílený čardáš za noci na Nezider ••. ském jezeře v romantickém »Divokél11 zvuku«, drsný obžalobný sarkasmus z básně »Skočme, hochu« i ja= 53