v článku »Moderní člověk a umění« literární1vyznání mužných svých let, neváhal na zvláště význačném místě své studie prohlásiti: »Mnohostrannost života jest totožna s rychlostí života. Jako v hudbě chce mo'" derní člověk také v literatuře rychle žít. Co nejjasnější, nepopíratelnou známku toho musíme považovat žur'" nalistiku; ne práci notickářskou, nýbrž duševně sa", mostatnou, poctivě myšlenkovou svou práci konající žurnalistiku. Ta odloupla se od cechu básnického i od cechu vědeckého co větev volná, má v literatuře plné své právo, nebot se povznesla již na umění.« Z roZ-'" hodných a sebevědomých těchto vět neslyšíme jen Nerudovy mladoněmecké učitele, nýbrž i jeho vlastní drahý tón: kdo dovedl by tak jako Neruda posvětiti velkou láskou a horoucí opravdovostí práci všedního dne, úmor každodenního zaměstnání? A přece N erudu novináře nepostavíme nikdy do téže řady jako Nerudu umělce, naopak v jeho básnickém díle vždy nás bu", dou boleti žurnalistické živly, jako obdobně nepřesta", neme litovati zmařených a zneužitých sil tvůrčích, jež průběhem třiceti let Neruda pohřbil pod mosaikami causerií, vtipnými hříčkami feumetonů, pod novinář", skými a národně utilitářskými hledisky divadelních kro", nik a literárních referátů. Dle tragického zákona života, jímž jedinec zakupuje si za příliš veliké oběti každou vzestupnou etapu duchovního a mravního svého vzrů", stu, platil Neruda nepoměrně draho za to, čím při= spělo novinářství k jeho lidskému i uměleckému vývoji: za sesílení smyslu pro reálnost, za porozumění mnohým společenským vztahům a různým povahovým zvlášt= 59