nostem postava postaviček jimi podmíněných, za osvo •.hození od trudného a marného egoismu, za sloh zhu •.štěný a soustředěný, za úsečnost a plnost prosaické", ho vyraz u, za živost a vervnost jazyka. Na mnohém tomto rysu Nerudova osobního i literárního rozvoje stejnoměrně spolupracovala škola cestování i škola novinářství; jestliže však ona Nerudu od začátku za: hrnuje dary, vymáhá tato od svého praemianta tvrdě a neúprosně přehnaný sohotales. V cestopisných svých causeriích stojí Neruda novinář nejvýše a tu zase »Obrazům z dziny« patří první mí •.sto: »Pařížské ohrázky« mají ardť junáčtější bujarost, rozkošnější bezprostřednost, ano i soustředěnější jed •.notu, »Studie výstavní« skrývají větší bohatství doku •.mentární a otvírají rozlehlejší obzory kulturní, avšak v »Obrazech z dziny« stoupají barevné vlny krajin: ných i společenských dojmů rozhodne nejvýše, kolé •.bajíce na svých vodách nesčíslné národopisné typy, dějinné podobizny, politické fragmenty. Bylo by po •.třeba definitivně odečísti z N erudových cestopisů vše, co přijal ze svých pramenů, pomůcek, knižních i ústních informací, abychom dovedli oceniti právě to, co jest kořistí jeho břitce pozorujícího oka, hrou jeho jiskřivé •.ho rozmaru, bleskem jeho evropské intelligence: snad by pak zatmel se nejeden kulturní a dějinný prospekt, jemuž jsme se obdivovali, snad by ubyl leckterý, za •.jímavým materiálem doložený a podepřený odhad so •.dální, snad by zmizel ten či onen z N erudových na=' hodilých a příležitostných úsudků o umění. Avšak to, v čem spočívá vlastní a nenapodobitelné kouzlo 60