ZV E TAKÉ umělec přinesl si kořist z cest, vypráví malá, neprávem zapomenutá knížka» Různí lidé«. Již starý Laurence Sterne, otec Jean Paulův a děd Heineův, vyznal se rozkošně v chardinovském umění zhustiti cestovní dojem v genrovou postavičku, obe střenou sytým, teplým ovzduším, vdechnouti drobné figurce, pouze letmo pozorované, ducha země a doby, odhaliti v okamžikovém výjevu základní rys jejího osudu: a to je v podstatě i umělecká methoda »Různých lidí«, těchto »cestovních episod« pouti dunajské a le= vantské. Nebyl by to však N eruda, básník ven a ven osobní, kdyby nepodával více než dokonalé užití sebe lepší, ale přece jen cizí methody; »Různí lidé« obsa= hují mnohem více. Jiskří a světélkuje v nich neoby= čejně prudký a intensivní pocit života; vybijí se jimi radostná a mužná láska ke skutečnosti, k pozemskému víru, k lidské komedii; konečný dojem těchto skizz a episod, v nichž jen povrchní doktrinářství může si hlavně pochvalovati rozšíření okruhu látkového a pe= strost národopisnou, jest dojem věčné a marné hry, v níž kmitne se lidská postava na okamžik na cestě ze tmy do tmy a přece každá chce uchvátit s sehou nej= vetší kus světla a štěstí a přece každá prožívá svou vteřinovou episodickou úlohu, jako by l>yla Alexan= drem neh Don Juanem. Na cestě od »Arahesek« k »Povídkám malostranským« patří» Různým lidem« přední místo; hývají",li na ně staveni pravidelne »Trhani«, jest to jen jeden z četných omylů, nahromaděných kolem této milé genrové skiz= zy. »Trhani« děkují za svou ohecnou slávu látkové 62