smělosti, jež nebyla však zároveň smělostí psycholo", gi_ckou,. proto říkají jim jedni nejnaturalističtejší práce Nerudova, ač v jejich genrovém humoru není ani stín skutečného naturalismu, druzí dokonce náběh k soci", afnímu románu, třebaže Neruda měl v nich zájem či", stě pittoreskní a naprosto ne sociální. Humor N erudův v nich jest snad smavější a radostnější než kdekoliv jinde, ale také o mnoho mělčejší,. umělce prozrazuje tu arcit skvělý a švižný dar pozorovate1ský, nikoliv však promyšlená tvůrčí práce, měnící náčrty a zápisky v opravdové dílo. ))Arabesky« a »Povídky malostranské« jsou spřízněny co nejúžeji,. ba nazval bych »Arabesky« přímo prů", pravou »Povídek malostranských«. Když Neruda na rozhraní let 50. a óo. otiskoval po časopisech novel/y, jež později spojil v první svou knihu prós, řadil je cyk", licky pod titul »Obrázky ze života pražského«,. ne", může být pochyby, že konečným uskutečněním tohoto plánu jsou právě »Povídky malostranské«. Trojí úskalí hrozilo N erudovi, když s vyspělým uměním vrátil se k záměru mladých svých let: úskalí látky, úskalí sti/u, úskalí umělecké methody. V 70. letech, kdy Neruda psal novellistickou kroniku Malé Strany, nebyl mu malostranský domov již prostou skutečností, nýbrž toužebnou idealisující vzpomínkou, v jejíž mlžné záři vše z dětství, z domova, ze ztraceného světa zdálo se důležitým, slavným, památným. Avšak básník nesmí býti úplným a vyčerpávajícím,. musí krátit, vybírat, vynechávat,. neobejde se bez rozlišování a bez oddě", lování hlavních rysů od podružných detailů. N eruda 63