neobeplul toto úskalí zcela bezpečně... a tak vedle »Svatovádavské mše«, této čarovné básně v novelli ..• stické próse, vzal do knihy i snůšku vzpomínkových dokumentů, jakou jest »Týden v tichém domě« neb »Večerní šplechty«. O stil zápasil již v »Arabeskách« epik s mladoněmeckým novinářem, jemuž časová skiz ..• za jest vším; že byl to zápas tuhý a nikoliv vždy ví ..• tězný, dokazují nešťastné »Figurky«, chronologicky poslední z »Povídek malostranských«, což nebránilo, aby Neruda v ní vrátil se reakčně k slohu starého »Týdne v tichém domě«. Umělecká methoda »Malo ..• stranských povídek« dokazuje však všude, že jim předcházeli technicky tak zralí »Různí lidé«. V »Ara ..• beskách« není Neruda většinou než figurkářem; jeho postavičky originelně skrojené a jadrně ze života vy ..• loupnuté stojí osamoceně, bez souvislosti, bez celist ..• vého ovzduší, bez dobové nutnosti právě jako u star ..• šího bodrého figurkáře Rubše neb Tyla, proti nimž už Mácha v próse reagoval, jen humor Nerudův jest jiskrnější, jeho temperament dravější, jeho výraz břitčí. V»Povídkách malostranských« nejsou to však již jen osamocené figurky: Neruda křísí celou svébytnou čtvrt jako osobitý a uzavřený celek kulturní, jímž jednotlivé postavy jsou dány a podmíněny! rozestírá nad hla ..• vami všech náladu doby, ve skutečnosti dávno vy ..• vanutou; slučuje všecky osoby v hromadnou osobu a píše takřka psychologii této vyšší jednotky. Jako Ter ..• borch, jako Mieris, jako Chardin - až bude jednou napsána studie o nesčíslných zátiších, která N eruda, milovník a velebitel plodů pozemských, rozmarně na ..• 64