KONEčNý cíL, jehož dosažení Neruda zaplatil nejkrásnějšími mužnými lety, jest naprostá jistota života, úplná rovnováha ve vesmíru, kdežto jeho lidské i básnické mládí bylo ovládáno bud hroutící se zá= vratí neb hořečným hledáním pevného bodu ve vzdu= choprázdné prostoře nihilismu a marnosti. Když byl N eruda zvítězil v trojím experimentu úsilí o rovnová=hu, jímž byly misse novinářská, poutníkovo bloudění a genristův náběh k objektivnímu realismu, zatoužil vy= zpívati i básnicky mocné vědomí bezpečí, radostný pocit.vy~o,:,nané a ovládnuté síly. Nejprve »Písněmi kosmtckymt«. »Písně kosmické« zajímají spíše svým způsobem ře= šení tohoto ústředního problému životního než svými hodnotami uměleckými. Svou jistotu v životě, svou rovnováhou ve vesmíru nepojímá tu Neruda jako pro= žitou a protrpěnou zkušenost, nýbrž spíše jako nauko", vou empirii, která prostě se odvozuje a snímá s proká= zaných faktů a dokázaných poznatků vědních. N eruda, příležitostný žák a nahodilý učeň moderní astronomie a pluralistické kosmologie, dal se rád a ochotně poučiti o trvalé, ba nezničite1né existenci své ve vesmíru, ří= zeném neměnnými a svrchovaně moudrými zákony a uvěřil povolně tomuto uspokojujícímu výkladu, jenž neshodoval se sice s osobními zkušenostmi srdce, ale opíral se za to o spektrální analysu a o Laplaceovu autoritu. Pětačtyřicetiletý N eruda zakotvil tu na čas v radostném positivismu, prosyceném skoro naivní vě= rou v sílu a neobmezenost vědeckého poznání a věde= ckého řešení světa,. positivism ten připomíná chvílemi 66