až ono proslulé vyznání lásky vědě, jež o třicet let dříve učinil pětadvacetiletý E.Renan, do nedávna před tím seminarista u sv. Sul pice. Avšak vědecká pravda, zvlá •.ště není-li projevem ducha výlučně intellektuelního a v podstatě abstraktního, nikdy nemůže nahraditi pravdy osobnostní, zpečetěné celým osudem. »Písním kosmi •ckým«, jejichž koncepce datuje se mezi nesoustavnými návštěvami posluchárny a chvilkovými zastávkami v observatoři, chybí vnitřní nutnost ideová. Celá kniha básněna jest jedinou methodou: methodou anthropomorfismu. Anthropomorfismus ten není zalo •žen pouze na Nerudově potřebě a schopnosti zření i podání živě názorného, nýbrž i na zvláštním jeho daru vše zdůvěrniti, zlidštiti, humánně protepliti. Nej •.zazší světy odrážejí v podání Nerudově intimní lidské vztahy; život a živoření pozemšťanů jsou úplnou ana •.logií kosmických dějů. Docela ojedinělé jsou příklady, že Neruda inspiruje se závratným kontrastem člověcké nicoty a vesměrné nekonečnosti; není však náhodou, že v těchto básních nejmocněji šumí peruti poesie: pro básníka meditativní vlohy a filosofického posvěcení byl by právě tuto nejhlubší zdroj kosmické inspirace. Jed.nou našel N eruda opravdu definitivní výraz pro tento odvěčný vztah člověka ku zhvězdněnému oceánu nad hlavou, v osmiverší známém již obecně: »Mysli se nejvýš - a nad tebou hvězd jako vřesných zvonců h a kdybys byl jako Slunce stár, nedomyslíš se koncůl 67