Klečím a hledím v nebe líc, myšlenka letí světům vstříc ( vysoko,- převysoko a slza vhrkla v oko.« Bylo by však zcela nesprávno, hledati tady jádro Ne •rudových »Písní kosmických«;naopak básník sám do •cela zřetelně formuloval methodu své knihy: »Snad jiní jinak uvidí - já myslím nebe širé si jak naši zemi - a při hvězdách si myslím na lidi«. Neruda analogisuje tedy vytrvale, ale jeho analogie často jsou vyumělko •vané, vtipem a rozmarem vynucené, bez názoru a bez přesvědčivosti, analogie spíše feuilletonistovy než bás •níkovy.V několika kosmických písních praeformováno jest však již lyrické umění »Prostých motivů«; to tam, kde Neruda ani nedělá z kosmických jevů a zákonů malé humoristické obrázky genrové ani neužívá jich za dekorativní výplň k veršované didaktice, nýbrž kde jimi symbolisuje svoje intimní děje, svá lyrická dra •mata, tragiku svojí nedožité lásky a stesk synovského svého srdce. Kolik N erudovské krve koluje v prosti •čkém dvojverší, zavírajícím krásnou XXX. píseň: »Do písně se to tak krátce dá - a žije se to tak dlouze!« Jaká synthesa života soustředěna jest v poslední strofě milostné elegie »2elená hvězdo v zenitu, svit vesele, vesele !«: »Radost i žal my přežijem, my přežijem cokoli! H Nač ale náhlá slza tavždyť mne to už nebolí?« 68