Vystačil,.1i Neruda v »Písních kosmických« jedinou methodou básnickou, nevystačil přece jediným stilem; sotva která Nerudova kniha spojuje a kříží tolik růz", !1ých a vzájemně cizích slohů poetických. Zdá se, že Neruda, když byl se odmlčel na tak dlouhá leta, cítil se nucena experimentovati a zkusmo hledati svůj vý", raz, nikoliv nepodoben rekonvalescentu, jenž přestáv těžkou a vleklou chorobu, znovu se tápavě a nejistě 2kouší v chůzi. Není bez zajímavosti sledovat, jak Neruda postupně v »Písních kosmických« vystřídává trojí lyrický stil právě jako v 60. a 70. letech vystřídala jej česká poesie: stil lehkého popěvku prostonárodního rázu, stil veřejné chansony vtipně pointované a stil bás", nické rhetoriky, založené na mnohoslovných paraleli,. smech a na skvělých antithesích. Celá třetina knihy, chronologicky, tuším, nejstarší, zbásněna jest naivním lyrickým uměním, co nejúžeji spřízněným s Hálkovými » Večerními písněmi«, které ostatně N eruda cenil velmi nízko: lyrické anekdoty o hrách a rozmarech lásky vy •pravují se důvěrným a hravým tónem a vyostřují se ga •lantním žertíkem; nejen celá temperatura erotiky štastné a srdečné, ale i obrazy a obraty, epitheta a zdrobne.niny připomínají úmyslně lidovou píseň. Leckdy při'" mísí Neruda k těmto písňovým živlům ještě groteskní prvky feulletonistické: šprýmovný nápad dává veršo", vané causerii rámec, časové i satirické vtipy střídají se v sršivém ohňostroji, sousedský tón nenuceného ho •voru nahrazuje básnický sloh; básník Neruda zase ne •bezpečně ocitá se v oblasti veršovaného žurnalismu. Slohu výmluvných a přístupných chanson užil Ne'" 69