mudrc, jenž dává zevnějšímu malebnému světu s bo •hem v lahodných úsměvech a svěžích barvách »Bal •lad a romancí«, jenž před rozchodem dovede naslou •chati ještě jednou svůdnému hlasu přírody a smyslů a dáti se jím zvábiti ke křehkým lyrickým tancům »Pro •stých motivů«! Zde, a nikoliv v intellektuelním positi •vismu »Písní kosmických« dovršen jest N erudův veliký rozvoj od záporu ku kladné rovnováze: skepse a ne •gace jsou překonány moudrostí přezkoušenou srdcem, vybojovanou na osudu, zpečetěnou utrpením. »Ballady a romance« patří k »Prostým motivům« co nejtěsněji, a to nejen chronologicky. Jsou dvojím vý •razem uzrání lidského i uměleckého, moudrosti životní i jistoty básnické: tak jako sladký a mírný mudřec od •stranil z nich vše, co by rušilo povýšený názor svě •tový, tak vymýtil i uvědomělý a bezpečný umělec jakékoliv nebásnické, časové, novinářské živly, po •tlačil veškerou reflexi a uskutečnil dvojí, přísně pojatý ideál umělecký: objektivní epiku uzavřených čísel bal •ladických a nejsubjektivnější lyriku denníkového rázu v přísně provedeném řadění cyklickém. Oba básnické svazečky tvoří organické celky promyšleně kompono •vané a úplně protikladné jakékoliv methodě improvi •sační, básník stojí naprosto nad svým dílem jako sta •nul nad životem v hodinách, kdy pocitoval blízkost loučení. ~ 74