I :.Ballady a romance« právě jako :.Povídky ma1ostranské« jsou pouze pro povrchní čtenáře neosobní a čistě objektivn í epikou; tomu však, kdo je prožil, povědí o Nerudově lidské osobnosti více než mnohá zpověd lyrická. Poeta mateřské lásky, jenž zatím zvykl si promítati všecky bytostné vztahy lithurgickými a legendárními symboly pašíjového týdne, hlásí se hned v ponurých rhytmech první skladby balladické. Zastřeně podává sebeobviňující lyrik lásky zrazené před naplněním a zavražděné zbabělým chladem v »Balladě starb-staré« tragicky uzrálou a do příšerných důsledků domyšlenou metastasi erotického svého románu. Rozkošně humorné capriccioso »Romance o Karlu IV.« jest epickou zkratkou pro Nerudův vývoj od kosmO=' politické pochybovačnosti až k horoucí víře v národ; zúmyslně primitivistické »Ballady o duši Karla Borovského« a z plesavě překotné »Romance o roku 1848« zEívají mocné impulsy Nerudova junáctví, kdežto »Romance italská« jest 'p!ímo oslavou veřejného liberalismu, jemuž zasvětil Neruda mužný svůj věk. S osobní důvěrností, s vroucím lyrismem pojal N eruda postavu Ježíšovu, které v»Balladách a romancích« připadla role protagonisty; není nesnadno vypozorovati, jak ležíš jest tu podřízen vývoji velmi složitému. Kristus z »Ballady horské« jest zázračné božstvo, horoucně uctívané a sladce milované; v »Romanci štědrovečerní« stává se z něho rozkošné lidské bambino, jak je malovali quattrocentisté. Na okamžik kmitne se i silhouetta občana Krista pod červeným praporem republikánským, jak v něj věřil nejen Ugo Bassi, ale i Parini a 77