Mazzini před Alpami a Havlíček neb Josef František Smetana na sever od Alp. Ale jako Neruda sám vy= růstá i jeho Ježíš z bojovníka v humoristu a mudrce: bambino v »Balladě tříkrálové« zvedá se z jeslí a s po= kynem božského prstíku uvažuje s resignovaným hu= morem o hořkém fragmentu dějinné filosofie; konečně v »Balladě o svatbě v Kanaan« jest kazatel z Nazaretu laskavým filosofem, jenž přišel na zem, aby posvětil radost, lidství, dary života. V kterémsi feuilletoně po= stoupil Neruda ještě o krok dále, nazvav Ježíše na kříži největším humoristou za slova »Odpust jim, nebot nevědí, co činí!« Nerudova koncepce Ježíše neřadí se k oněm interpretacím Rembrandtovským neb Uhde: ovs kým, které rozumějí jen Synu člověka sociálně poníženému, bolestnému a pohaněnému, všelidsky soucítícímu; patří daleko spíše do okruhu, kde vedle Renanova lahodného rabbiho rozhazuje svoje květiny Wildeův Ježíš=romantik: Nerudovi v »Balladách a ro", mancích« proměňuje se Kristus posléze v násobitele jasu a záře na zemi, osvětlené podzimními paprsky svrcho: vaného humoru. Nejvroucnějším výrazem Nerudovy subjektivity v »Balladách a romancích« jest však stále se vracející apotheosa dětí, tento symbol básníkova hledání ráj e prostoty a naivity; krof!1ě Mánesových obdobně sym= bolických akvarelů »Zivot na panském sídle« není v českém umění tak toužebného chvalozpěvu na dítě. Jako osamělý Mánes namaloval i opuštěný Neruda v lithurgíckém ovzduší »Ballady horské«, v zsinalém přítmí »Ballady dětské«, v rozkošných miniaturách 78