RROSTÉ MOTIVY zasluhují, aby je každý ze čtenářů bral do ruky s týmž zbožným a uctivým ostychem, s kterým takměř padesátiletý básník ode •.vzdával veřejnosti »první svou knížku zcela subjek •.tivní«. Zde, v těch čtyřech tak promyšleně a úměrně prokomponovaných cyklech odhrnul Neruda s jakousi plachou cudnou váhavostí záclonu se svého osobního tajemství, které i pro psychology j>ásnických koncepcí jest zjevem řídkým a vzácným. Na Nerudovi, jediném v našem umění, naplnila se slova, jimiž Goethe neza •.pomenutelně vystihl svůj plodný duševní stav v letech 1814 a 1815 »Geniální povahy prožívají opětovanou pu •.bertu, kdežto jiní lidé jsou jen jednou mládi!« a »Prosté motivy« jsou právě lyrickým deníkem tohoto »dočas •.ného omlazení«. Studený a povrchní pozorovatel najde snad v »Prostých motivech« mnohem méně, možná jen umění býti lyrikem ještě v padesáti letech; stačí však srovnati s »Prostými motivy« jinou lyriku básněnou v mužném věku, aby vysvitl eodstatný rozdíl. Na př. v druhém díle Čelakovského »Růže stolisté«,básněném cele na počátku čtyřicátých let poetových, najde se pět šest kusů náladové lyriky silného subjektivního zabar •.vení a zvláštního intimního kouzla, ale tyto claudelor •.rainovské krajinné prospekty se »zrcadlem živých vode a s »obrůženými horami« obrážejí vyrovnanou, usmí •.řenou duši bez bouří a krisí; Neruda však prožívá znovu opravdové mládí se všemi jeho touhami a roz •.běhy, erotickými horečkami a depressemi skepse Đ druhé půlce motivů jarních a skoro celému kruhu mo •tivů letních porozumí pouze ten, kdo uvěří, že kdysi 80