proživši ještě jednou pohádku mládí, zase se vzdává starobě, resignaci, přípravě k odchodu. Tato komposice provedena jest s bohatstvím takřka symfonickým. Prvních šest jarních motivů zní jako předehra: skepse jest příliš silná, kůra kolem srdce tuhá, než aby básník hned se dal svést, hned uvěřil: »Nevrle hledím oknem vennechte mně led můj, nechte sníh x vždyť nechápu více, nač ten rej, k čemu ta vřava, spěch a smích!« T ot první nejisté jarní dny~ směs jásotu a chladu, větrů a květů, písní a chmury. Na to setkává básník z celého pásma psychologických motivů druhou skupinu jar= ních písní, obrážejících první stadia jeho omládnutí: dětské vzpomínky, národní poesie, občerstvený obraz matky se proplétajíj mladá travina na louce, zlat~ pršky slunce, májový větřík dávají přírodní dekoraci. Na sa= mém konci motivů jarních, vzdává se však již Neruda regeneraci - rozkošně buršikosní písní všech svobod= ných srdcí »Hej uvidíš, přírodo, uvidíš« počínajíc až k předposledním dvěma letním motivům obměňuje, rozvíjí a vždy nově pointuje Neruda dvanáctkráte v sytých obrazech ze zrající přírody zalité širokým sluncem svoji druhou pubertu. Zde uprostřed písňové erotiky plné smyslného kouzla a rozkošnické záliby najdou se některé vzácné kusy samoúčelné deskripce krajinářské {»Slunce je jak velký žernovf:, »Náš kraj se ženil dnes« a mezi podzimními motivy »Náš Boubín 82