ladově, jest to první ze »2pěvů pátečních«; hymnické pathos, verbalistická nádhera, myšlenkový lyrismus řadí báseň, zcela různorodou v rámci »Ballad a roman •cí« přímo k několika rhetorickým fugám »Písní kosmi •ckých«. Již tu marně pokouší se N eruda svou rozlome..nou subjektivitu spoutat epickou fahulací, krajinářskou výzdobou, a tak bude dvojnásobně i ve »2pěvech pá •.tečních«, z nichž nejstarší časově se těsně druží k to •muto temnému šumavskému motivu. Tři ze »2pěvů pátečních« jsou přímo obnažené zkrvácené konfesse: báseň »Ecco homo«, v níž leží klíč celého cyklu; slavná synthesa Nerudova citového života »Láska« a konečně i melancholická modlitba »Anděl strážce«, ta zvláštní směs naivnosti dětské a smutku stařeckého. Je •.stliže v předposledním z »Prostých motivů« Nerudova touha, aby »ve smrti žhnul ještě jeho duch a jeho ctnost jako červánky kolem země«,zkameněla v přísný obraz veliké pýchy a krásy, chvěje se tuto již jen v nepokryté, palčivé muce: »Já nedím: ,Bohu dík, jsem lepší jiných!' Kdož smí se přímit, než se život zhroutí, než poslední doběhne z hodin stinných, že cesty kal mu roucho neposmoutí?« A úryvek osobní zpovědi chová každá z ostatních básní, takže ještě před odchodem v praegnantních ná •.povědech a ve výmluvných narážkách zjeví se celý N erudův život. Chudičké dětství sociálního vyvržence 87