zabolí ještě jednou a matčiny oči zase upokojí. Junácké sny o svobodě národti zahrají mladým svým žárem a tmavá skepse doby za živa pohřbených zatáhne je svými mračny. Bolestná vzpomínka na lásku zaškr..cenou předčasnou smrtí zatřese naposled srdcem a resignace klade po znovu na hroby věnce bez vtině a bez pelu. Jakoby v horečce zjeví se starému putovníku daleká arabská poušf a šumavské hvozdy zašumí do sirého městského bytu svými haluzemi. A jako všickni starci přivírající nedlouho před skonem oči, má tuto i Neruda obrácenou perspektivu »Co statkem mým, to zřím jak v dálce stinné, co zmizelo, mně sku .•. tečností kyne«. V citové sféře, kterou teď poprvé u Nerudy neovládá a nekontroUuje přísný rozum, odehrává se process ob •dobný: veškeré prvky životem dobyté, disciplinou kul .•. tury a palaestrou praktické filosofie uměle vypěstované ruší se zvolna a ztistává několik základních vztahti ro,.dových, ra90vých, náboženských, jimž Neruda dává nejinak než messianisté polští národnostní obsah.V pa •šíjovém vlastenectví, této dominantě všech »Zpěvti pátečních«, kříží se zvláštní kontrasty: Neruda ne •přestává být liberálem a zachvívá se v náboženských ekstasích; mluví stále v symbolech katolické lithurgie a inspiruje se mocně husitstvím; prožívá až do dna bytosti tragiku národní minulosti a vrací se k radikál •nímu protihistorismu mladoněmeckých svých letl zpívá svatoaušní pozdravy kosmopolitickému zbratření ná .•.rodti a stupňuje chvílemi svou messianskou víru ve vyvolené poslání svého lidu až k chauvinismu; láme 88