zoufale hůl nad marností veřejného zápasu a volá v plesavých rhytmech daleké budoucnosti nejzávrat. nější pozdravy vstříc. Snad by byl Neruda překlenul tyto rozpo!y básnicky, snad by byl jako kdysi ve třetím díle »Knih veršů« vlastenecké eruptivní improvisace provodil básnickým kommentářem poesie meditační, snad by byl povýšil to, co vytrysklo jako výkřik osobní nutnosti, na hoře obecnější, širší, lidštější. »2pěvy páteční« zůstal}': však torsem, torsem nejkrásnější v naší poesii ... »Zpěvy páteční« od obou nejdůvěrnějších vyznání »Anděl strážce« a »Láska« až po oboje magnificat vlastem~ .•. ckého pathosu, jimiž jsou hymny» Moje barva červená a bílác a »Jen dál!«, vítězně překonávají všecku patrio .•. tickou poesii předchozích padesáti let: v ní i při všem kollárovském ztotožnění vlasti s milenkou, zůstaly domov, národ, češství deklamačním thematem, čímsi vzdáleným, svátečním neosobním, u Nerudy jest to vše prolnuto, prohřáto, prozářeno nejosobnějším osu •dem, nejhoroucnější něhou, nejdůvěrnějším životem, jsou v těch básních strofy, které nemají daleko k ero .•. tickému varu a k vášnivé křeči. Druzi Nerudovi vy •pravují, jak neúprosně přísný byl Neruda v národní své pýše, jak každou urážku svého češství trestal ranou do tváře, úderem svojí krásné, aristokraticky pěstěné bílé ruky, tak stojí Neruda za každým veršem »2pě. vů pátečních«. Jsou rytířské povahy, kterých osud nikdy nedovede odzbrojit a jež jako bojovník třicetileté války i smrt přijímají v plném krunýři. Neruda byl z nich. Byly 89