turu Luraghů vyvrcholil později palác Kolovrata Libštejnského v Ostruhové ulici, jenž je znám pode jménem paláce Thunského, - a opět ulice Ostruhová, plná měšťanské a rozmarné pitoresknosti, byla náhle znobilisována. Rozlehlé a vážné průčelí paláce, rozčleněné horizontálně i svisle s velkým vděkem geometrickým, rozkvetlo novým životem pod zázračnýma rukama Braunovýma: svrchovaný sochař, jenž byl s každý úkol naň vznesený, pochopil bystře celkovou koncepci Luraghovu i základní požadavek hraběte Kolovrata. Dva orlové, ptáci královští, nesou na mohutných křídlech oblouk portálu, na němž v konversaci vybrané, graciosní a především tlumené, usedli nejvyšší bohové, Jupiter s Junonou. Duše XVII. věku, prahnoucí po velkém vzrušení, se vzpínaly v myšlenkových svých touhách po Nekonečnu. Nad světem, jehož se zmocňovaly svými žhavými smysly a jejž se pokoušely ovládnouti svou panovačnou vůlí, se jim klenul vesmír jiný, nepochopitelný, nezbadatelný a lákající k sobě svým nadsmyslným tajemstvím. Hvězdáři a kosmologové té doby, z nichž Kepler a Tycho Brahe měli své observatoře také v Praze, otevírali vědeckým způsobem pohledy do Nekonečna fysického. Bohoslovci a extatíkové se současně vznášeli u vytržení do bezmezných prostor Nebes, jež se ztrácely v nezbadatelném kouzlu světla a záře. Pathetický cit roztoužených srdcí vrávoral v rozkošnickém omámení touto říšlnadsvětnou, rozplývající se v zlatých mlhách tajemné nálady. Avšak i tuto oblast posléze ovládl účelný racionalismus jesuitů. Do prostor nebeských přenesli jesuité touž hierarchii státně církevní, jíž jejich politický duch naplňoval zemi. Myšlenku o stupňovité organisaci církve promítli do končin nadpozemských jakožto skvělou idei o obcovánj svatých: vedle církve viditelné, seskupené u stupňů papežského trůnu, církev neviditelná, rozIo 25