18 své Inadšené deklamace také ,Václav Sole a Svato~ pluk Cech. Vlastenectví, které v těchto dľirazných a názorných chansonách Neruda českým srdcím vštěpuJe příklady a obdobami z kosmu, jest jiné než bolestný a krvavý cit národní, reptající a skřípající zuby v třdim 'Oddíle "Knih veršů/l. Nyní káže Ny ruda přímo a rozhodně: "Vlast svou m,íš nade'*še milovat!1I "Vzhůru již hlavu, národe, k nebi s~é zdvihni ločí!1I "Bude-li každý z nás z křemene, jest celý nállOd z kvádrů!" "Ziv-li chceš být, buď lačný 'had!/1 Vlastenectví Nerudovo zpyšnělo a otužilo se, stalo se Í\Tdě odvážným a výbojně krutým :netemenÍ již z pocitu bolesti, nýbrž z vědomí síly. Sou:visí těsně s hrdým titanismem básníkovým, jenž ehce 'útočně ztéci hradby, zavírající poznávací i. tvůrčí schopnost člověkovu. Zde mění se vědecký racionalism básníkl'lv přímit) ~mY!šilenk!ov6a volné opojení, a přehlušuje všecky filosofické námiťky o hranicích li~~kého p'oz!~ání, volá Neruda vzdáleným světům piIlU'') do tY~re: "My přijdemblíž, my přijdem blíž, my světů dožijeme, my bij-em o mříž, ducha lvi, a my ji rozbiJeme 1/1 nebo jindy: "Před žádnou, žádnou záhadou své síje neskloníme, 'O nebes klenby nejzazší svým duchem zazvoníme 1/1 . Někdy nedovedl se Neruda v těchto hlasných deklamacích ubrániti jakési vnějšnosti, která vniká do lyriky, kdykoliv báseň 'Přestává býti výrazem prud-