20 ll. neočekávaně horoucím. Pojednou odložil 'svou starou uzavřenost citu a obvyklou skoupost výrazu; v plných a horkých' proudech valí se dlouho tlumená pravda srdce, strhujíc čtenáře takřka s sebou. Stesk věrného syna po nezapomenutelné mateři, náhle 'otevřená rána v hrdém srdci zklamaného milence, hrůza lidumilova z vlády ukrutenství na zemi, ale i touha po nesmrtelnosti, opojení blahem tvůrčího aktu básnického, jásot nad věčným přero-_ zováním atómlOl --- toto všespl)'vá nerózlučně s hrdou a vznešenou. dumou o prvních i posledních záhadách vesmíru. iMyslenka i výraz těchto několika velkolepých básní Nerudových~ rozestírají se tak do široka/že ptáme se vlastními slovy poetovými:. "Kam se hymnu křídla přes hlubně tmy, přes všechna světel vřídla, kam, kam se křídla hymnu rozkládají?!" A přece pnívě zde. kqyž udeřil na tón, ktet:j se mnohému estetikovi zdá jediné vhodným pro naměty kosmické (Vrchlický praví výslovně "Iatky tyto skoro všecky vyzývají k zpracování buď kontemplativnímu s didaktickým nádechem nebo hymnickému"), jest Neruda nejméně svůj. Kdežtó jindy 'odolával neobIomně novým vlivům a cizím vzorům; dal se tentokráte - a později v některých "Zpěvech pátečních" - unésti mocnou vlnou časovou. Právě v sedmdesátých letech oddávají se básničtí vůdcové mladého pokolení nadšenému opojení vesmírem 'a 'horečnému zanícení pro krásu nekonečného života. _ Svatopluk. Cech vkládú do druhého zpěvu "Adamitů" velkolepý básnický rozhovor mezi Adamem. a Henochem, kde lyrická filosofie vznáší se odvážně me~i zářícími světy. Jaroslav Vrchlický počíná ,v Ibásních, které později zařad.il do :kgihy "Duch