rýmovala s národem, zde proti národu stojí akk. nehodu, opět na doklad rýmového mistrovství Kollárova. 34. (V., I13·) Poslední závěrečná znělka básně. Napomenut! Slávy dcery, končící její listy z nebe i pekla. Jest to ohnivé vyzvání k lásce k vlasti a národu: "učte sv\ij národ milovat", zesílené tak příznačným odkazem na zeměpisnou rozlohu obrovského Slovanstva. Hory Cerné = Černá Hora jihoslovanská. Opět položena dvě závažná jména zeměpisná (Hodm Černým a Uralům) do rýmu, ale v posledním rýmu posledního zpěvu a poslední básně vůbec, se ozve významné pHdavné jméno věrný: věrnost k národu, věrnost k Slovanstvu bylo heslo celé Slávy Dcery, proti němuž v praktické antitesi se staví zrada, nad níž moderní Kollár, právě jako středověký Dante, neznal nic potupněj§ího. Menší básně Kollárovy, pojaté do tohoto výboru, pocMzejí vědím dílem ze začátku jeho činnosti slovesné a vyny r. 18n v' jeho první sbírce "Básní" (na textu, jaký otiskuje Jar. Vlček v prvotisku Kollárovy "Prvé sbierky básnické", 1921, se zakládá i naše znění; ostatek se říQí vyd. Fr. Bačkovského "J. Kollára Sebrané drobné básně", 1903). Právě se tehdy Kollár spravoval značnou měrou vzory antickými i když do nich vkládal city a myšlenky moderní, které mu namnoze poskytovalo národně-romantické prostředí jenské. Počátek lásky z r. 18n zařadil Kollár mezi elegie, kam náleH nejen formou eIe~ického disticha časoměrného, ale i obsahem: stejně opěvovali římhí lyrikové, Tibullus, Propertius a Ovidius v elegiích §těstí, rozpory a. smutky milostného citu, snění a rozumování. Umka, Musa. Prdduchy srdci daje, dávaje průchod srdci. Vlastenec. Rovněž elegie podle rozměru, obsahem však vlastenecko-politická báseň. Vznikla současně s ostatními mladistvými skladbami Kollárovými, ale Jungmann se neodvážil ji censuře ani předložiti, takže byla publikována teprve po Kollárově smrti r. 1862. Zrozena z jenského studentského ovzduJí, naplněna vlastenecky odvetným duchem, kterému ve válkách "za osvobození" učil publicista a vedovec A. M. Arndt své německé krajany proti francouzským vítězum a uchvatiteldm, jest mezi básněmi Kollárovými nejohnivějším projevem ducha revolučně-národního. který později u něho nadobro ustoupil politickému konservativismu a legitimismu, pronikajícímu i v jeho názorech o slovanské vzájemnosti. VMí měrou než basnicko-publicistické skladby Ant. Marka a než Předzpěv "Slávy Dcery", mdžeme "Vlastence" označiti jako pravou politickou báseň, a to hlavně pro dva my§1enkové motivy, pro povzbuzování k veřejnému činu a pro d\iraz kladený na národní stát; ve slovech "my vlastní národu práva, my chceme vlast a obec" se skrýv'á samo jádro tohoto památného projevu, vyzbrojeného antickými doklady i narážkami a klasickou retorikou. Kodrus, král spartský, jenž se obětoval v boji za vlast. Brennus, vůdce Galld při jejich vpádu do tUma r. 390 př. Kr., byl odražen římským vlidcem M. Manliem, když §těbot hus na Capitoliu (1Uma hlava) upozornil na neeřítele. TtU Vilém, podle pověsti osvoboditel Svýcar od násilníka Gesslera, jeJž usmrtil, nasadiv svdj i synův život. Indové, zde Indiáni střední a jižní Ameriky, kteří se stali obětí ziskuchtivosti a ukrutenství přistěhovalců !panělských. Chvasták by psal své jméno v Egyptě na vzndené pyramidy, rozhorlená narážka na francouzské, zvlá§tě Napoleonovy válečné výpravy do Egypta. Ohio, řeka v sev. Americe, přítok Mississipi, opět narážka na ukrutenství, páchaná Evropany na rudých domorodcích severoamerických. A v řeřavém skvostné moři jak sídlo plyne caru: jak skvostné sídlo carské Moskva plyne v lezavém moři plamenu; oslava požáru Moskvy, kterou Rusové v obraněfcoti Napoleonu r. 18I2 zapálili (čin ten opěvoval také čelakovský ve "Velk panychidě"). Xanthe: podobně jako Moskva se i starověké město Xanthos v maloasijské Lydii v obraně proti Římanlim vrhlo do ohně. Kollárova nenávist proti Napoleonovi jest zřejmě zbarvena německy a vůbec nedbá, čím Napoleon bezděky přispěl k probuzení Slovanstva, hlavně jižního. Zdaž nesupl klenutou nám též kyna k válce bojovný hřívou, vzdor Arabdm na 135