ObJYS~ kde Pušldn a Lennontov přeKvapil dušezpymou ÍnterpretacÍ. Klíč a rozluštění erotického příběhu kozákova a Ludmilina podává vypravování Čerkesa, který náhle vstoupí' do cesty obou :mnlknuvších jezdců. "Huňatý ďábel" čerkeský jest právě osudným svůdcem Ludmily Javorovy; pro něj odcizila se kozákovi, v lásce k němu rozkvetla a odvrátila se od dosavadního svého světa - ale kinžalem jeho zmizela z hor navždy. Psychologie lásky Ludmiliny a Čerkesovy opětně založena jest na řadě kontrastů, z kterých protiklad milostné touhy a dravé pomstychtivosti jest nejsilnější. Dokud "ahrek" okřívá z rány, má něha vrch, ale s ozdravením a návratem sil procitá v žilách krvelačná mstivost - a za· tím co jedna Čerkesovaruka objímá šíji Ludmilinu, vraždí ji druhá blýskavým kinžalem. Roopletení motivu jest tedy jiné než u Lermontóva, leč i v milostném dramatě mezi Čerkesem a plavou Češkou najdou se ohlasy písní ruských: Ludmila, která lne k Čerkesovi podobně osudově a bezmocně jako Lejla k Bejbulatovi, omývá a napájí zraněného cizince tak jako krásná Čerkeska "plen~ka"; ovšem celou idylu lásky v jeskyni možno pokládati také za obměnu výjevu mezi Adamem a Jitkou na počátku pátého zpěvu "Adamitů". Epická půle Čerkesovy zpovědi doplňuje a vysvětluje vypravování kozáka mladšího, ale tomuto příběhu milování, vykoupanému v krvi, básník předsílá prehistorii Čet