ale v městech, v samém srdci vlasti. Od počátku XIV. věku p'ostupuje již nep'řetržitě duchovní i světské' písemnictví v Cechách, psané mateřštinou, a to mluvnicky velice vybroušenou; jako v jiných literaturách západních, také zde časově i hodnotou předstihl vývoj veršované slovesnosti, pyšnící se značným uměním rýmovnickým, prózu. Obsahem i názorem sledují tyto začátečnické pokusy vesměs směry a vzory cizí, které buď z Německa nebo z Francie přicházely ke kulturně mladému a lačnému národu, uvádějíce sem jednak asketické ideály církevní, jednak rytířskou vzdělanost s její dobrodružností a uhlazeností, jednak, o něco později, veselý rozmar žactva universitního.' A1eať šlo o tlumočení nábožných legend, ať o zpracování romantické Alexandreidy, ať o ukázky rytířských pověstí německých a bretoňských, ať o jarou lyriku B rozpustilé vel~onoční scény, v nichž si studenti pražští I ibovali, vždycky se jevila v stavočeském básnictví snaha podati něco více než pouhé překlady předloh západoevllopských. Spisovatelé, kteří náleželi většinou trojímu stavu, klněžstvu, rytířstvu a žákovstvu, usilovali, seč byli, o zčeštění a znárodnění cizích látek: vkládali do nich ukázky národní mouwosti jako přísloví a řikadla, zpestřovali je realistickými obrázky, vypozorovanými v domácím okolí, přizpůsobovali je životním poměrům ve své vlasti. Takto nabývalo staročeské písemnictví již v prvních obdobích svého vývoje národního svérazu, jimž se podstatně liší od sousedních literatur. Ještě dnes mluvi k nám z ;něho hrdý a sebevědomý Cech, který 7.