končinách a vydrželi tu pronásledování od vládnoucích církví. Zprvu neměli ani pevné dogmatiky .ani jednotné organisace, ale postupně proměnili se v dokonale zřízenou společnost náboženskou, kde nebylo rozdílů maj'etkových ani atavovských. Původní jejich odpor k světské moudrosti a mimonáboženskému poznání stavěl je mimo kulturu, záhy však se jali pečovati o školství, užili vynálezu knihtisku, aby šířili své spisy dogmatické a své pečlivé sbírky nábožensky ch písní, ano, počali se starati o své dějiny, založili archiv bratrský, vychovávali si odborně vzdělané historiky a v 'XVI. století stáli v čele kulturního snažení celé své vlasti. Nebyla to zrada původních přísných zásad, nýbrž !!J.utný ústupek životní potřebě; jako přijali do svého středu také urozené a vznešené osoby, pokud se zároveň vyznačovaly bezúhonností mravní, tak psvoji1i si konečně i z$ady humanismu, který tenkráte opanoval se značným zpožděním českou vzdělanost. První kroky ,humanismu na půdě české, kam prostřednictvím kanceláře císařské a později zásluhou učitelů unive~itnich pronikal z ltalie, měly ráz ne-li přímo protinárodní, tedy dozajista nenárodní. Byli to valnou většinou katoličtí učenci a šlechticové, necítící sympatií ke svým kacířským krajanům, kdož v umělé latině ciceroniánské pěstovali dekorační básnictví, didaktickou rétoriku a výjimečně také uvahy státnickě. Teprve později přilnuli k cizímu kulturnímu směru též věrní Cechové, zachovávajíce reformační tradice a pracující obětavě pro národní stát; umínili si neopouštěti mateřštinu, nýbrž vzděláva.1ti \a zdo 15