vici XVI. věku biskup Ceských bratři, Jan Blahoslav. Nálež-el již k onomu pokolení, které přijalo humanistické nauky z německých universit; odtud pro celý život si osvojil směr, který Melanchthon byl tak přesně vyznačil heslem ,,1itterata pietas". Podle názoru Blahoslavova, 'V Jehož nitru učenec daleko převyšoval bohoslovce, vede pravá cesta k dokonalé zbožnosti ft křesťanské lidskosti důkladným vzděláním, opírajícím se o kulturu zároveň biblickou i staroklasickou; tuto pojímal Blahoslav v duchu - XVI. století arciť spíše rétoricky než filosoficky nebo umělecky. Jako Jan Hus, na nějž vědomě navazoval, zajímal se i Jan Blahoslav o mluvnické otázky, k nimž u něho přistupoval zájem prosodický; stejně jako on dbal o rozvoj kazatelství ft duchovní pisně, ale při tom zvláště studoval její stránku hudehní; v tradicích Jednoty bratrské pěstoval, a to skutečně kriticky, dějepisné badání. Ale hlavní dílo stejně krátkého jako bohatého života tohoto křesťanského humanisty bylo posvěceno bibli, z níž Jednota bratrská, věrna odkazu Petra Chelčického, stále vycházela ft k níž stále se vracela. Jako Luther, umínil si Jan Blahoslav - podle humanistické zásady: ad fontas! -- přeložiti Písmo svaté z originálu, očištěného filologickou kritikou, a tak emancipovati se od Vulgaty; jeho jazykový cit, vkus ft vzdělání zaručovaly, že se to stane čistým jazykem mateřským. Blahoslav sám přeložil Nový zákon, kdežto k překladu Starého zákona sestoupila Be v Jednotě bratrské celá komise znalců, :z jejichž rukou vyšla na Moravě dvacet let po smrti 18