sitský a bratrský vydala na po spas krvavé zV'l1li habsburské dynastie a jesuitské protireformace, promluvila Jednota bratrská k Evropě způsobem Mučujícím zásady křesťanské reformace s vědou humani~tickou. Stalo se to ústy posledního biskupa Ceských bratří, Jana Am:ose Komenského, velkého učitele národů. To, oč vznešený exulant český se snažil za svého pobytu ve Svédsku, v Anglii, Holandsku a Uhrách a co vložil do svých světoznámých tří děl latinských HJanua linquarum reserata", "Orbis pidus" a "Didactica magna", náleží jako trv:alý statek kulturní celému lidstvu: že vzdělání, ato především vzdělání v mateUtině,se má dostati každému bez rozdílu stavu, rodu a pohlaví; že se má: mládež učiti nikoliv iIllovům, nýbrž názoru, jehož dosáhne nejsnáze vydatným vyučováním věcným a postupem od abstraktního ke konkretnímu; že vedle ducha dlužno vzdělávati také tělo, čemuž iDejlépe poslouží \l'V'edellí cl"iků a her do ekoly; že škola, řízená učitelem laskavým, má býti místem radosti. Tyto zásady, valnou většinou původní, nepodával Jan Amos Komenský jakožto ojedinělé pMnatky, nýbrž jako organické součástky velkého plánu encyklOJWJdiekého, . jejž sám jmenoval pansofií; všecko lidské vědění, dotud rozptýlené, chtěl pfesně a účelně uspořádati v jednotnou soustavu, opírající seo viru stejně jako o rozum j prostřednictvím pansofie by se člověk křesťan přiblížil nejvyššímu cíli svému, totiž poznání Boha B splynuti s ním. Ale Komenský, předchůdce encyklopedistů, pokročil ještě dále: v krvavé době třicetileté války snil o harmonii všech národd, státd