se střídají se sochami, tak se slétaly duše lidí, prah. noucích po rozřešení dogmatických krisí, pod ochranu těch kamenných dialektiků, zatím co se ženská srdce oddávala v důvěře laskavému úsměvu Spasitele, jenž ze stinného výklenku pod trojhranným ští· tem volal a zval k sobě. Jak vám, ó svůdní a nebezpeční mistři katolické renesance, měli odolati lidé sedmnáctého věku, jimž víra byla rozkoší a zbožňování potřebou, když my, skeptikové, opovrhující vašimi náboženskými předpoklady, každodenně podléháme vašim úskokům a smyslným léčkám? Nepůjdeme hledati více potěchy a úlevy ve vašich kostelích, do zsinalých stínů obrovských fresek posledního soudu, ale zatoužíme ve dnech šedi a nudy častěji po nádherném čtverci Kři· žovnického náměstí, kde si podáváte ruce se staviteli trecenta a quattrocenta. A byť náš spleen byl seb~ černější, a naše srdce zraněno sebe hořčím trudem~ co nám zabrání, vy renesanční a barokní kouzelníci, aby kolem vašich smyslných soch a nad vašimi hrdý· mi chrámovými sloupy nekroužily naše radostné myšlenky, podobné oněm holubům, neúnavným a jásajícím? Barokní duše Prahy se zrodila z tragických rozporů. Její vznik a vzrůst v sedmnáctém věku jsou souznač' né s kulturním vpádem cizinců na českou půdu. Du· mavý sever, jenž upróstřed chladných hor a v sousedství jehličnatých lesů byl úplně obrácen do nitra, překvapen byl.l"ománským útokem z jihu. Teskné slo· vanské plémě náboženských myslitelů a snílků, kte· ří dotud se dorozumívali hlavně jen s germánskými sousedy, podlehlo vůli a rozkazu, meči a umění pa· novačných Vlachů a krutých Španělů, jejichž prak. tické mozky a napiaté čivy se lačně vzpínaly po zev· ním světě velkých obrysů, kvetoucím skvělými bar·