Kolovrata. Dva orlové, ptáci královští, nesou na mo- ' hutných křídlech oblouk portálu, na němž v konversaci vybrané, graciosní a především tlumené, usedli nejvyšší bohové, J Uipiter s J unonou. Duše XVII. věku, prahnoucí po velikém vzrušení, se vzpínaly v myšlenkovÝ'ch svých touhách po Nekonečnu. Nad světem, jehož se zmocňovaly svými žhavými smysly a jejž pokoušely se ovládnouti svou panovačnou vůlí, se jim klenul vesmír jiný, nepochopitelný, nezbadatelný a lákající k sobě svým nad· smyslným tajemstvím. Hvězdáři a kosmologové té doby, z nichž Kepler a Tycho 'Brahe měli své observatoře také v Praze, otevírali vědeckým způsobem pohledy do Nekonečna fysického. Bohoslovci a ekstatikové se současně vznášeli u vytržení do bezmezných prostor Nebes, jež se ztrácely v nezbadatelném_kouzlu světla a záře. Pathetický cit roztoužených srdci vrávoral v rozkošnickém omámení touto říší nadsvětnou, rozplývající se v. zlatých mlhách tajemné nálady. Avšak i tuto oblast posléze ovládl účelný racionalismus jesuitů. Do pmstor nebeských přenesli jesuité. touž hierarchii státně církevní, jíž jejich politický duch naplňoval zemi. Myšlenku o stupňovité organisaci církve promítli do končin nadpozemských jakožto skvělou idei o svatých obcování: vedle církve viditelné, seskupené u stupňů papežského trnnu, církev neviditelná, rozložená kolem trnnu božího - a obě spiaty zásluhami a milostí. Jako na zemi vede pro věřícího cesta k svátostem zástupem kazatelů, zpovědníků, duchovních učitelů, tak v nebi ubírá se vykoupená a očištěná duše sbory světců a mučedníků po vznešeném schodišti hierarchickém až k trojjedinému Bohu. Proto kupí barokní sochaři na průčelích, balustrádách a loggiích chrámů celé davy světců a učitelů církev-