tířského, jenž byl za hranicemi již v odlivu; současně poznává vyšší duchovenstvo na studiích hl. v Italii silný a svěží proud náboženský, jenž vlivem řádu františkánského i dominikánského zachvátil celou církev římskou a její vzdělanost. Tak s romantikou vstupuje na naši půdu zároveň gotika, dvojí, na pohled různorodý, ale podstatou navzájem příbuzný výraz složité a vyspělé kultury společenské i duchovní. Dokonalý rytíř i horlivý světec byli zosobněním kultu křesťanské individuality; zájem o krásu pozemskou, pojímanou namnoze symbolicky, nepříčil se nadšení pro hodnoty nadzemské. Zvýšený životní pocit se hned na počátku tohoto údobí projevoval bohatou tvořivostí epickou a odvaha, s níž se skladatelé slovesní pouštěli do rozsáhlých celků, svědčila nejen o studiu vyspělých vzorů zahraničních, ale i o složité průpravě předchozí, nám pohříchu neznámé. Pro povahu naší rané gotiky básnické, již počítáme až do doby nastolení Karla IV., jest příznačno, jak těsně, a to několikerým zřetelem formálním, souvisí u nás epika duchovní útvaru legendárního s epikou ducha rytířského. Casově předcházejí skladby legendární. Tu vedle Písem sv. předním pramenem skladatelům našim byla sbírka arcibiskupa janovského, dominikána Jacoba de Voragine, nazvaná »Legenda aurea sive Chronica Lombardica« (asi z r. 1270), mimo to apokryfy, utajené knihy z prvních století křesťanských, jichž církev mezi kanonické spisy nepřijala, ač kolovaly pod jménem některého apoštola neb učedníka Páně. Zlomek legendy o umučení, jejíž původní nedochované znění můžeme počítati mezi nejstarší skladby staročeské, velebí v zachované části Krista, vjíždějícího do Jerusaléma, pro jeho prostotu. Zlomek zachován jest u Štítného. Jiné skladby o umučení jsou až z pozdějších dob stol. XIV. Velkou skladbou obsahu duchovního, jež asi tvořila jednotný sborník stejného slohu a snad i stejného autora, nazvati lze, co se vypravuje o rozličných osobách s Kristem nějak spřízněných nebo duchem a smýšlením spřátelených. Byli to především apoštolé a Panna Maria. Básníkovi českému, patrně knězi, pramenem byla »Legenda aurea«, ale mimo to ještě jiné skladby latinské. Obrazy básnické a bajky ve skladbu vkládané poukazují na vzdělaného a obratnéko skladatele. Zjištěny jsou dosud jen tři zlomky spolu nesouvislé; jeden na počátku vykládá o apoštolích, zlomek 2 - .\rne No"ák: Stru~né dějiny lIterahlry ~eské. 13