z konce vykládá v rámci mládí Panny Marie o jejích rodičích. Snad stejným spisovatelem byla zpracována i jiná skupina skladeb, týkající se osob, jež nepříznivě zasáhly v poslední osudy Kristovy na zemi, zejména zrádce jeho Jidáše a soudce Pi/Ii fIl Pontského. Zvláště Jidášova dráha životní vylíčena značně pestře, aby se ukázalo, jak apoštol, nejbližší druh a pi'ítel. mohl Krista zraditi; výklad obměňuje motivy ze života starořeckého Oidipa, Z legendy této dochováno jest na 400 veršů, jejichž závěr uvádí osudy Jidášovy do souvislosti s rodinou Pilátovou. Legenda o Pilátovi, zachovaná v pouhých 100 verších, seznamuje nás s pohádkov}'mi motivy jeho zplození a zrození. Pramenem pro tyto obě vnitřně příbuzné skladby byla vedle podnětů vzat}'ch ze Zlaté legendy apokryfická evangelia. Sestaveny jsou samostatně a velmi obratně, jazykem přesným, oživen}'m obrazy. průpovědmi, bajkami mnohdy původními. Složením hlásí se rok 1306 nebo 1307, poněvadž legenda o Jidáši činí obšírnou zmínku o zavraždění krále Václava III. I dNsk.li včk Ježíše Krista byl předmětem legend z nejprvnější doby literatury české. Z této první skladby máme pouze zlomek o 3·10 verších s vylíčením zázraků malého Ježíška, Poněkud starší jest zlomek legendy o seslání Ducha sr. Ze životopisů světců líbily se především ty, které měly ráz dobrodružn}'. jako život St" Ale:da (Aleše), asketického světce. zetě císařova a dobrovolného žebráka. Z rýmo~'ané staročeské legendy z konce XIII. věku se zachoval Jenom závěr o 106 verších, obsahujících apotheosu světcovu v církvi i v říši: jest velice blízek první skupině legend. Skladby tyto se vyznačují jazykem vytříbeným a bohat}'m. jakož i r}'mem zvučn}'m a veršem přesn}·m. I jest na snadě domněnka. že je předcházela delší průprava, vysvětlující tuto obratnost básnického slohu; ale legendy samy se staly brzy v}'chodiskem tradice další. která vymožeností, nabyt}'ch v epice duchovní. použila na látku světskou. O nějak}' rok později. asi kol r. 1310. klásti třeba nejrozsáhlejší staročeskou básnickou skladbu v}'pravnou, epos Al~xalldrt'is, mající za předmět osudy a výboje nejslavnějšího krale makedonského. Alexandra Velikého. syna Filipova. (Poslední bádání A. Pražáka klade ji po r. 1290.) Postava toltoto nejrytířštějšího krále starověkého ožila výpravami křížovými. 14