matické - obsahuje t. zv. mkopis Hradecký, darovaný Jos. DobrovHkým knihovně lobkovské v Praze. Vznikl kol r. ] 310. Ze skladeb se zdá nejpůvodnější zdařilá bajka O li.~('c II (~báIlU, jíž skladatel chce na drastickém příldadě ze zvířecí říše ukázati, že také chytrý člověk dává se někdy k své škodě strhnouti k pošetilostem. Líčení v bajce, pro niž máme obdoby v lidovém podání slovanském. je velmi živé a také gradací svou dosti napínavé; mužeme básničku tu považovati za českou náhradu zvířecích bájí středověkých, zpracovaných epicky ve Francii i v Německu. Rozměrnější báseú tendenční z toho rukopisu sluje Desatero ká::al/k božic. Básník rozbírá v 1200 verších obsah přikázání a ukazuje. kteří lidé proti nim hřeší. S trpkostí vystupuje. ač sám patrně kněz neb klerik. proti kněžím a mnichům, kteÍ'Í jako zpovědníci za peněžitou pokutu rozhřešovali nejhorší zločince. Při tom leckde vkládá povídku obsahu satirického. čerpanou obyčejně ze sbírky »Ges~a Romanorum«. oblíbené u kazatelů středo\·ěk~'ch. Tím získává pěkn)' kulturní obrázek své doby: jeho sloh při vší názornosti a rozmarnosti není hrub~'. Další báseú sborníku, t. zv. Satiry o řrmrslllícícll, vyt~'ká slabosti a směšné stránky někter~'ch ř'emesel a povolání: ševce, konšela. kováře. sladovníků. lazebníků, řezníku, pekařů. Všem takov)'m podvodníkům básník hrozí. že nedostanou se pro své klamy před tvář' boží; také jeho podání jest názorné. ano. drastické se zřeteli mravokárn\·mi. Předloh Desatera a Satir o řemeslnících neznáme. Z pi'ísně vážn)'ch skladeb mravokárn~'ch jest do rukopisu Hradeckého pojato dialogické veršování O bollatd umírajícím těžko ve hříších. Jemu se z jinde zachovan)'ch mravokárn)'ch básní blíží literární »tanec smrti", O IIcbe::prčllém (~asu smrti. naladěn)' do úzkostlivé úpěnlÍ\'osti. i r~·movan)'. rozhorlen)' v~'čet pošetilostí lidsk)'ch O scdmrcidma blá::lliccll. Kejzávažnější vi";ak z tohoto okruhu jest staročesk~' Spor duše s tčlrm. zachovan)' v textu i jazykově starobylém. datovan)' zmínkou o Petru Mohučském. t. j. Aspeltovi. po r. 1320. Spory duše s tělem před smrtí i pÍ'Ímo po ní byly oblíbenou látkou středověké literatury: ke sporu před smrtí se poji\'ala hádka mezi nebem a ďáblem o duši, až se této dostávalo \'ysvobození skrze Pannu Marii. V staročeské básni běží o předsmrtn)' spor duše s tělem. Dramatičnost dialogu jest působivá. stejně i zevní forma. čtyh'eršo\'aná sloha s r)'mem sdružen)'m, ale znásoben)'m ještě vnitřním r~'mt'm ve verši 18