kládati latinskou mluvnici (Grammaticae facilioris prae('('pta, 1616). R. 1616 byl ordinován na knčze, r. 1618 se dostal za duchovního správce a ředitele školy do Fulneku. Tu pokračoval v začatém »Divadle veškerenstva« a pro svou církev sestavoval historický obsah Písem sv. (pozdější M mlllálllík). Brzo po bitvě bělohorské prchal odtud a skrýval se po různých místech na Moravě, sbíraje látku pro lepší Mapu zemč moravské (vyd. r. 1627) a pro Starožitnosti moravské, nyní ztracené. Tehdy sestavil také potěšné spisky Přemyšlování o dokonalosti křesťanské (1621) a Nedobytedlný hrad jméno Hospodinovo (1622). R. 1623 se uchýlil do bezpečnějšího útulku v Brandýse n. OrL, kde Karel z Zerotína ochraňoval řadu kněží bratrských. Rodina jeho ve Fulneku zůstavená (choť a dva synáckové) zatím zašla morem. V útulku svém Komenský zabral se v rozjímání o významu přátelství a života rodinného, z čehož vznikl spisek O sirobč (vyd. až 163·1) : úzkosti z neblahého stavu církve a vlasti přiměly jej k početí spisku Truchlivý (ve 4 dílech, první dva 1622, 1621, 3. až 1651, 4., Smutný hla.'J, 1660), dramatickému rozjímání o smutn)'ch osudech vlasti, církve i osoby vlastní: sociálně zaostřeni a chiliasticky zabarveni jsou Li.'Jtové do nebe (1619). Úvahy o marnosti věcí pozemských vedly jej ke spisu potom nejrozšířenějšímu, Labyrintu svčta a ráji snke (dokončen 1623, vyd. v Lešně 1631), kter)" věnoval ochránci p. Karlovi z Zerotína. Osnova spisu toho, přiklánějícího se motívisticky k pracím N. Vodňanského a M. Konečného, vzata je sice z děl nčmeckého theologa, spisovatele Jana Val. Andreae (Peregrilli ill patria errore8 a Cit'Í,'l Chri'ltiflllll.'l), ale vylíčení světa zakládá se na vlastních zkušenostech Komenského. na příhodách a vypravování jiných lidí. Spisovatel představuje se tu jako mladý poutník. jenž vydává se na cestu světem, při čemž se mu za prů\'odce namanou Všudybud Všezvěd (vlastní touha po seznání všech věcí I a Mámení (zvyk nazírati na věci pohodlně podle výkladu jiných lidí a nikoli vlastními smysly). Svčt zobrazuje se jako rozsáhlé město. \' němž mimo ústřední náměstí je šestero hlavnich ulic podle předních stavů lidsk)"ch (rolnického, řemeslnického a učeného. duchon-lÍho. panského a vojenského). V pozadí města vypíná se hrad ~těstěny. uprostřed náměstí zámek králo\'TlY světa Moudrosti. Všecky stavy na světě poutník prohlíží, také do hradu ~těstěny se dostává 85