poměrů ve vlasti, (Haggaeus redivivus, naps. česky 1632), když vyhnancům kynula naděje návratu. Za doby lešenské začal připravovati pro školy latinské knihu k učení latiny. spojující s tím i poznání věcné, jež záhy dosáhla ohromného rozšířenÍ. Byla to světoznámá Janua linguarum rcserata (text lat. z r. 1631, český překlad Dvéřc jazykův odevřcné z r. 1633). Ta vydávána jsouc brzo v nejrůznějších jazycích, proslavila jméno Komenského po všem světě vzdělaném a získala mu všude hojně přátel. Na usnadnění metody připojil k ní brzo ještě Před1Jraní (Vestibulllm). Základní myšlenkou bylo, že asi z 8000 nejznámějších slov latinských v původním významu sestavil ve 100 odstavcích 1000 vět. které podávaly stručný přehled veškerého světa podle vzniku a rozvoje jeho, Pro výchovu mládeže nejútlejší napsal v těch letech nevelikou, ale obsažnou knížku, Informatorium !,kuly mal CŤ81J; (asi r. 1633. vyd. až 1858; lat. překlad vyšel brzy po napsání). Podávaje učitelům návod k užívání Brány, vybral k oživení učení ze svého slovníka řadu přísloví a sruvllal je podle ob· sahu Brány; dal jim název Moudrost stur.1J(·h Cechllv, za zrcadlo vystavená potomk1l.m; v dílku tom, které uveřejněno až v nové době, pokračoval v tradici Červenkově, Blahosla vově i Srncově a rozmnožil látku na 2000 čísel. Se snahou vědu přírodní podepříti včrou souvisí též Já(lro fysiky, podlc svčtla Božího uprunné z r. 1631, vyd. 1633; podobného rázu je Asti"Onomie. Nově nalezeny i la, tinské spisky Komenského o geometrii a kosmografii i učebnice světov}'ch dějin; po česku psány v této době učebnice O vycházcní a zapadání přcdn{j!úch h t'{::d a prosodická rozprava O poesii české; práce tyto nejsou posud namnoze ani vydány. Povzbuzen netušen}'m zdarem. kter}' měla Brána pro učení jazykům, Komenský připadl brzo na myšlenku. že by bylo lze také sestaviti knihy, které by podávaly stručné návody do všech věd. Soustava i v}'měr všech věcí jasně vyložen)'ch měly sjednotiti lidstvo nejen ve stejném vědění. ale i ve stejné víře a tak vésti k pospolitosti a jednotě. Komenský stále slučuje vědění a víru; soudí. že ideje. obsažené od věčnosti v Bohu. se projevují souběžnč v lidské duši a v lidsk}'ch dílech. Jeho učení je rozvitím názoru křesťanského. posledním odkazem středověku a nikoliv branou do vědy moderní; stejně i jeho snahy pacifické. jeho pokusy o světovou řeč. 87